۵۴/۹۲

 

۴۶۳/۰

 

۲۴/۰ ±۵۸/۷

 

T-0/24U and V-12U and C-1%

 

f

 

 

 

۶۴/۹۱

 

۴۵۸/۰

 

۲۸/۰ ±۵۰/۷

 

T-0/24U and V-24U and C-2%

 

g

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

L- Liquozyme
T- Ternamyl
V-Viscozyme
C- Celluclast
شکل۴-۳- نمونه بیواتانول حاصل از سیب‏زمینی
به طور کلی می‌توان کاربردهای بیواتانول را به صورت زیر خلاصه نمود-
• به‏صورت گسترده به‏عنوان حلال برای نقاشی، لاک، الکل و داروها
دانلود پایان نامه - مقاله - پروژه
• به‏عنوان سوخت (به‏صورت خالص یا مخلوط با بنزین و گازوئیل)
• به‏صورت سیال در ترمومترها
• در نگه داشتن نمونه‌های بیولوژیکی
شکل۴-۴- نمونه واحد تولید اتانول
۴-۲- تولید اسید لاکتیک
میزان تولید اسید لاکتیک و لاکتات (پلی‌مر خارج‌ سلولی) در بازار جهانی در حدود ۱۰۰۰۰۰تن در هر سال می‌باشد و سالانه ۱۵ درصد افزایش در میزان تولید آنها دیده می‌شود. در حال حاضر بخش زیادی از هزینه‌های تحقیق مربوط به اسیدلاکتیک می‌باشد چون که مهمترین اسید آلی است که پتانسیل تبدیل به حجم بزرگی از تولیدات حد واسط شیمیایی را دارد. این اسید از جنس کربوهیدراتهای تجزیه‌پذیر بوده که می‌تواند به عنوان یک منبع برای تجزیه زیستی پلیمرها، اکسیداسیون شیمیایی، تنظیم‌کننده‌های رشد گیاهان، حلال‌های سبز سازگار با محیط زیست و واسط‌های شیمیایی ویژه استفاده شوند. یکی از مهمترین کاربرد‌هایش استفاده در پلیمرهای PLA زیست‌تخریب‌پذیر و سازگار زیستی می‌باشد که سبب جایگزینی برای مشتقات پلاستیکی غیر قابل‌تجزیه حاصل از مواد پتروشیمی می‌باشد (سینگ و کور، ۲۰۰۹).
جین و همکاران (۲۰۰۳) یک گونه جدید از Rhizopus arhizus DAR36017 به منظور انجام همزمان قندسازی و تخمیر ضایعات نشاسته برای تولید اسید لاکتیک گزارش کردند. آنها به این نتیجه رسیدند که وقتی ضایعات نشاسته سیب‌زمینی و ذرت به عنوان یک محصول واسط مورد استفاده قرار می‌گیرد، دیگر به مکمل منابع نیتروژنی نیاز نخواهد بود. انجام همزمان قندسازی و تخمیر با بهره گرفتن از جریان ضایعات نشاسته، ذرت، گندم و آناناس به عنوان محصولات واسط از گزارشات مشابه جین و همکارنش بود. همچنین تولید اسید لاکتیک توسط تخمیر مستقیم ضایعات نشاسته با کنترل pH، دما و سوبسترا توسط هوانگ و همکارانش در سال ۲۰۰۵ گزارش شد. عملکرد تخمیر مستقیم توسط هیدرولیز نشاسته از تجمع قندهای احیاء، تولید اسید لاکتیک و توده زیستی قارچی مشخص می‌شود(سینگ و کور،۲۰۰۹).
یک تکنیک سودمند و مفید برای تخمیر پالپ سیب‌زمینی توسط اودا و همکارانش در سال ۲۰۰۲ توسعه پیدا کرد. آنها ۳۸ گونه از قارچ‌های Rhizopus oryzae را جداسازی کردند. هر کدام از گونه‌ها یا اسید لاکتیک یا اسید فرمیک یا اتانول تشکیل داده بودند. سیتو و همکاران (۲۰۰۳) اثر آنزیم‌های پکتولیتیک را بر روی تخمیر پالپ سیب‌زمینی توسط گونه‌های مختلف Rhizopus oryzae NRRL395 و NBRC4707 مطالعه کردند. هنگامی که پکتیناز تجاری آماده شد به پالپ سیب‌زمینی تلقیح شده با اسپورهای قارچی اضافه می‌شود و برای ۷ روز انکوباسیون می‌گردد. هر دو سویه به طور موثری مقدار قابل ملاحظه‌ای اسید لاکتیک و اتانول تولید می‌کنند. این اطلاعات نشان می‌دهد که تخمیر پالپ سیب‌زمینی به تجزیه ماده پکتیکی توسط NRRL ۳۹۵ و NBRC4707 وابسته می‌باشد. سیتو و همکاران در سال ۲۰۰۶ بررسی کردند که درجه استخراج به میزان پالپ سیب‌زمینی بدست آمده در فصل‌های مختلف و محتوای پکتیکی وابسته است. برای تولید سلولاز و همی‌سلولاز توسط Trichoderma reesei Rut C39 در یک بیوراکتور مداوم، از پالپ سیب‌زمینی و پسماندهای پالپ سیب‌زمینی (بعد از تیمار اسیدی) و محلول نمکی مغذی و مایع پروتئینی سیب‌زمینی استفاده می‌شود(سینگ وکور،۲۰۰۹).
۴-۳- سایر محصولات حاصل از تخمیر پالپ سیب‌زمینی
تراجانوسکی و همکاران (۱۹۹۵) از پالپ سیب‌زمینی و مایع سیب‌زمینی برای تولید laccase به وسیله basidimycetes گزارش کردند. شوکلا و کار (۲۰۰۶) پوست سیب‌زمینی را به عنوان یک سوبسترای جامد برای تولید آلفا آمیلاز مقاوم به حرارت توسط باسیلوس ترموفیلوس مطالعه کردند. تحت شرایط مناسب و مطلوب، باسیلوس لشینی فورمیس ۲۷۰ و ۱۷۵ آلفا آمیلاز به ترتیب بر روی پوست سیب‌زمینی و سبوس گندم تولید می‌کند، در حالی که مقادیر متناظر برای باسیلوس سوبتیلوس ۶۰۰ و ۲۶۵ می‌باشد.
مبروک و الاوانی (۲۰۰۸) تولید B- ماناناز به وسیله باسیلوس آمیلولیکوئی فاسیس ۱A10 که بر روی پوست سیب‌زمینی کشت داده شده بود، مطالعه کردند. آن‌ ها گزارش کردند که پوست سیب‌زمینی ۱۴ به عنوان یک منبع کربن و آمونیوم نیترات به عنوان منبع نیتروژن، ماکزیمم فعالیت آنزیمی( ۵/۶۱) ایجاد می‌کند. دمای مناسب انکوباسیون ۳۷ و PH=7 برای تولید آنزیم لحاظ شد(سینگ و کور،۲۰۰۹).
فصل پنجم
سایر کاربردها
۵-۱- اسنک‌ها[۶۳]
۵-۱-۱- مقدمه
اسنک‌ها محدوده وسیعی از محصولات غذایی را شامل می‌شوند. این غذاها به عنوان غذاهای سبک با جایگزینی بخشی از یک غذای معمول استفاده می‌شوند. گاهی هنگام مسافرت یا تماشای برنامه‌های ورزشی یا سایر سرگرمی‌ها مصرف می‌شوند. محدوده‌ی کلی اسنک‌ها محصولاتی از قبیل آجیل، بیسکوئیت‌ها، شیرینی‌جات تا محصولات گوشتی را در بر می‌گیرد. اگرچه بخش اصلی که به وضوح غذاهای اسنکی را در بر می‌گیرد شامل اسنک‌های اصلی مانند پاپ کورن، چیپس سیب‌زمینی و کریسپ‌ها[۶۴] یا اسنک‌های پخته شده در فر[۶۵] یا سرخ شده و اسنک‌های بر پایه نشاسته است. فرآیندهای مبتکرانه متعددی جهت تهیه این اسنک‌ها در صنعت وجود دارد که برای افزایش تعداد این غذاها به کار می‌روند و تعدادی از انواع مهم این فرآیندها از اکستروژن به عنوان بخشی از خط تولید استفاده می‌کنند. بیش از ۶۰ سال است که صنعت تولید اسنک ارتباط تنگاتنگی با پیشرفت و استفاده از دستگاه‌های پخت با اکستروژن دارد. اگرچه محصولات اسنکی از تاریخ ابداع اکستروژن قدیمی‌تر هستند و مبدأ آنها به محصولات سنتی ساخته شده توسط دست در قرون گذشته برمی‌گردد. مثال‌هایی از انواع قدیمی اسنک تورتیلا مربوط به آمریکای جنوبی است. برای تهیه کراکرهای میگو در منزل می‌توان از یک ژل نشاسته‌ای ۵۰٪ تهیه شده از آرد گندم و یک مایع بر پایه ماهی استفاده کرد تا یک کیک جامد تشکیل شود. این کیک به قطعات باریکی برش داده می‌شود و در آفتاب خشک می‌شود تا اولین نوع محصول نیمه آماده[۶۶] تولید شود. این محصولات حد واسط پایدار، قابلیت نگهداری تا زمان مصرف را دارند که در آن هنگام توسط سرخ شدن در روغن یا حرارت دادن در نمک یا حتی سنگ‌ریزه به یک اسنک حجیم شده ترد تبدیل می‌شوند.
دومین تکنولوژی سنتی در آمریکا جایی که ذرت یا ذرت وحشی به عنوان یک محصول زراعی اصلی وجود داشت بوجود آمد. دانه‌های ذرت در آب پخته می‌شدند تا زمانی که نرم شوند و بتوانند از پوسته خود جدا شوند و سپس تا شکل‌گیری خمیر، نرم می‌شدند. خمیر حاصل به شکل لایه‌های نازکی در می‌آمد و به قطعات مختلفی برش داده و سپس در فر پخته می‌شد و یا سرخ می‌شد تا به شکل چیپس تورتیلا درآید.
این محصولات سنتی خشک و ترد و مطلوب برای خوردن بودند و همراه با سایر محصولات مانند دانه‌های پف کرده یا آجیل، پایه‌های ساخت اولین اسنک را تشکیل دادند. دستگاه‌های پخت کواکستروژن این امکان را فراهم نمودند تا تولید این محصولات از کلبه‌های روستایی به تولید انبوه صنعتی به میزان چندین تن در ساعت برسد و به اشکال و فرمولاسیون‌های متنوعی تولید شوند. در ابتدا تعداد و تنوع اسنک‌ها ممکن است مقایسه و درک مراحل اصلی تولید آنها را در ذهن محققین علم و صنعت غذا قدری گیج کننده نشان دهد. به همین دلیل ما تلاش می‌کنیم تا اسنک‌ها را بر اساس تغییرات اساسی که در طی تبدیل مواد خام به محصولات نهایی اتفاق می‌افتد طبقه‌بندی کنیم. در صنعت پیشرفته غذا چندین شکل از محصولات اسنکی وجود دارد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...