پژوهشگر پس از آنکه روش تحقیق خود را مشخص کرد و با بهره گرفتن از ابزارهای مناسب، داده ­های مورد نیاز را برای آزمون فرضیه ­های خود جمع­آوری کرد، اکنون نوبت آن است که با بهره­ گیری از تکنیک­های مناسب آماری که با روش تحقیق و نوع متغیر­ها سازگاری دارد، داده ­های جمع­آوری شده را دسته­بندی و تجزیه و تحلیل نماید و در نهایت فرضیه­هایی را که تا این مرحله او را در تحقیق هدایت کرده ­اند، در بوته آزمون قرار دهد و تکلیف آن ها را روش کند و سرانجام بتواند پاسخی (راه­حلی) برای پرسش تحقیق بیاید (خاکی، ۱۳۸۲). در این فصل برای تجزیه و تحلیل داده­ ها از نرم­افزارهای SPSS و Lisrel استفاده شده است. ابتدا نتایج حاصل از آمار توصیفی مربوط به متغیرهای جمعیت شناختی تحقیق (نوع فعالیت، نوع شرکت، فعالیت صادراتی و تعداد کارکنان) ارائه شده است. پس از آن در بحش آمار استنباطی ابتدا برای تحلیل وضعیت متغیرهای تحقیق از آزمون t-Student استفاده شده است. در ادامه مدل اندازه ­گیری تحقیق برازش شده و پس از آن مدل اصلی پژوهش بررسی شده است. در آخر نیز فرضیات تحقیق آزمون شده ­اند.
۴-۲- آمار توصیفی
جامعه آماری این تحقیق متشکل از شرکت های مستقر در شهرک صنعتی شهید سلیمی است، که مشخصات نمونه به شرح زیر می­باشد.
۴-۲-۱- نوع فعالیت
جدول ۶-۴- نوع فعالیت شرکتها

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت tinoz.ir مراجعه کنید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نوع فعالیت فراوانی درصد فراوانی درصد فراوانی تجمعی
تولیدی ۱۲۳ ۵/۷۵ ۵/۷۵
تجاری ۴۰ ۵/۲۴ ۱۰۰
کل ۱۶۳ ۱۰۰  

(منبع: یافته­ های تحقیق)
همانطور که در جدول مشاهده می­ شود، ۵/۷۵ درصد از شرکتها تولیدی و ۵/۲۴ درصد از شرکتها تجاری می­باشند.
۴-۲-۲- نوع شرکت
جدول ۷-۴- نوع شرکتها

تصویر درباره بازار سهام (بورس اوراق بهادار)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نوع شرکت فراوانی درصد فراوانی درصد فراوانی تجمعی
سهامی عام ۵ ۱/۳ ۱/۳
سهامی خاص ۱۴۸ ۸/۹۰ ۹/۹۳
تضامنی ۱۰ ۱/۶ ۱۰۰
کل   ۱۰۰  

(منبع: یافته­ های تحقیق)
همانطور که در جدول فوق قابل مشاهده است، ۱۴۸ شرکت معادل ۸/۹۰ درصد نمونه مورد بررسی شرکتهای با سهامی خاص هستند.
۴-۲-۳- فعالیت صادراتی
جدول ۸-۴- فعالیت صادراتی شرکتها

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فعالیت صادراتی فراوانی درصد فراوانی درصد فراوانی تجمعی
صادرات دارند ۶۸ ۷/۴۱ ۷/۴۱
صادرات ندارند ۹۵ ۳/۵۸ ۱۰۰
کل ۱۶۳ ۱۰۰  

(منبع: یافته­ های تحقیق)
همانطور که در جدول قابل مشاهده است، ۶۸ شرکت معادل ۷/۴۱ درصد، صادرات دارند و ۹۵ شرکت معادل ۳/۵۸ درصد از شرکتها صادرات ندارند.
۴-۲-۴- تعداد کارکنان شرکت
جدول ۹-۴- تعداد کارکنان شرکت

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تعداد کارکنان فراوانی درصد فراوانی درصد فراوانی تجمعی
کمتر از ۱۰ نفر ۳۵ ۵/۲۱ ۵/۲۱
۵۰ – ۱۰ نفر ۶۵ ۹/۳۹ ۳/۶۱
۱۰۰ – ۵۰ نفر ۳۴ ۹/۲۰ ۲/۸۲
بیشتر از ۱۰۰نفر ۲۹ ۸/۱۷ ۱۰۰
کل ۱۶۳ ۱۰۰  

(منبع: یافته­ های تحقیق)
همانطور که در جدول قابل مشاهده است، بیشترین درصد فراوانی مربوط به شرکتهایی با ۱۰ تا ۵۰ نفر کارکن با ۹/۳۹ درصد و کمترین درصد فراوانی مربوط به شرکتهایی با بیش از ۱۰۰ نفر کارکن با ۸/۱۷ درصد تعلق دارد.
۴-۳- آمار استنباطی
برای بررسی و تحلیل فرضیات تحقیق، از روش معادلات ساختاری با بهره گرفتن از نرم­افزار Lisrel بهره گرفته شده است. این روش، این امکان را فراهم می­ کند تا صحت فرضیه ­های تحقیق را مورد آزمون قرار داده و معنادار بودن ضرایب بدست آمده را نشان داد. ابتدا به بررسی وضعیت متغیرهای تحقیق می­پردازیم و سپس مدل تحقیق و فرضیات آن را بررسی می­کنیم.
۴-۳-۱- بررسی وضعیت متغیرهای تحقیق
برای بررسی و تحلیل وضعیت متغیرها از آزمون t-Student استفاده شده است. این آزمون این امکان را فراهم می­نماید تا با لحاظ کردن سطح معناداری (۰۵/۰>α)، بتوان معنادار بودن آن را بررسی و ارائه نمود. با توجه به اینکه در این تحقیق از نرم­افزار آماری SPSS استفاده شده است و با عنایت به اینکه این نرم­افزار پس از محاسبه آماره آزمون، سطح معناداری آن را ارائه می­ کند، در نتایج تحلیل­ها هرگاه سطح معناداری کمتر از ۰۵/۰ بوده است، این نتیجه حاصل شده است که فرض صفر آزمون مورد نظر مورد تأیید قرار نگرفته است و فرضیه محقق تأیید می­گردد. در ادامه، نتایج حاصل از آزمون­های آماری مورد استفاده آورده شده است. نتایج حاصل از آزمون تی استیودنت در زیر قابل مشاهده است.

  • وضعیت ادراکی جامعه مورد نظر در مورد به اشتراک گذاری اطلاعات چگونه است؟

برای پاسخ به این سوال از آزمون تی تک نمونه ­ای استفاده گردید. نتایج حاصل در جدول قابل مشاهده است.
جدول ۱۰-۴- نتایج مربوط به آزمون t تک نمونه ­ای به اشتراک­گذاری اطلاعات

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

متغیر میانگین انحراف معیار مقدار t درجه آزادی معناداری فاصله اطمینان
حد بالا حد پایین
به اشتراک گذاری اطلاعات ۳۳۷۴/۴ ۳۷۴۱۸/ ۶۳۳/۴۵ ۱۶۲ ۰۰/۰ ۳۹۵۳/۱ ۲۷۹۵/۱

(منبع: یافته­ های تحقیق)
با توجه به نتایج به دست آمده در جدول ۴-۱۰ آماره آزمون برابر ۶۳۳/۴۵ است، پس می­توان گفت که مقدار به دست آمده در ناحیه بحرانی واقع نشده و نیز مقدار p-value (sig) برابر ۰۰۰/۰ است که از مقدار ۰۵/۰ =α کوچک تر است و بنابراین فرض صفر رد می­ شود. همچنین حد بالا و پایین دارای مقادیر مثبت هستند، مشخص می­ شود که وضعیت به اشتراک گذاری اطلاعات در جامعه آماری مناسب است.

  • وضعیت ادراکی جامعه مورد نظر در مورد هماهنگی عملیاتی چگونه است؟

برای پاسخ به این سوال از آزمون تی تک نمونه ­ای استفاده گردید. نتایج حاصل در جدول قابل مشاهده است.
جدول ۱۱-۴- نتایج مربوط به آزمون t تک نمونه ­ای هماهنگی عملیاتی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

متغیر میانگین انحراف معیار مقدار t درجه آزادی معناداری فاصله اطمینان
حد بالا حد پایین
هماهنگی عملیاتی ۲۹۲/۴ ۳۵۱۵۴/ ۹۲۴/۴۶ ۱۶۲ ۰۰/۰ ۳۴۶۴/۱ ۲۳۷۷/۱

(منبع: یافته­ های تحقیق)
با توجه به نتایج به دست آمده در جدول ۴-۱۱ آماره آزمون برابر ۹۲۴/۴۶ است، پس می­توان گفت که مقدار به دست آمده در ناحیه بحرانی واقع نشده و نیز مقدار p-value (sig) برابر ۰۰۰/۰ است که از مقدار ۰۵/۰ =α کوچک تر است و بنابراین فرض صفر رد می­ شود. همچنین حد بالا و پایین دارای مقادیر مثبت هستند، مشخص می­ شود که وضعیت هماهنگی عملیاتی در جامعه آماری مناسب است.

  • وضعیت ادراکی جامعه مورد نظر در مورد جهت­گیری رقبا چگونه است؟

برای پاسخ به این سوال از آزمون تی تک نمونه ­ای استفاده گردید. نتایج حاصل در جدول قابل مشاهده است.
جدول ۱۲-۴- نتایج مربوط به آزمون t تک نمونه ­ای جهت­گیری رقبا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

متغیر میانگین انحراف معیار مقدار t درجه آزادی معناداری فاصله اطمینان
حد بالا حد پایین
جهت­گیری رقبا ۳۶۸۱/۴ ۳۵۰۶۱/ ۸۱۸/۴۹ ۱۶۲ ۰۰/۰ ۴۲۲۳/۱ ۳۱۳۹/۱

(منبع: یافته­ های تحقیق)
با توجه به نتایج به دست آمده در جدول ۴-۱۲ آماره آزمون برابر ۸۱۸/۴۹ است، پس می­توان گفت که مقدار به دست آمده در ناحیه بحرانی واقع نشده و نیز مقدار p-value (sig) برابر ۰۰۰/۰ است که از مقدار ۰۵/۰ =α کوچک تر است و بنابراین فرض صفر رد می­ شود. همچنین حد بالا و پایین دارای مقادیر مثبت هستند، مشخص می­ شود که وضعیت جهت­گیری رقبا در جامعه آماری مناسب است.

  • وضعیت ادراکی جامعه مورد نظر در مورد مشتری مداری چگونه است؟

برای پاسخ به این سوال از آزمون تی تک نمونه ­ای استفاده گردید. نتایج حاصل در جدول قابل مشاهده است.
جدول ۱۳-۴- نتایج مربوط به آزمون t تک نمونه ­ای مشتری مداری

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

متغیر میانگین انحراف معیار مقدار t درجه آزادی معناداری فاصله اطمینان
حد بالا حد پایین
مشتری مداری ۳۸۵۳/۴ ۳۰۴۳۴/ ۱۱۳/۵۸ ۱۶۲ ۰۰/۰ ۴۳۲۳/۱ ۳۳۸۲/۱

(منبع: یافته­ های تحقیق)
با توجه به نتایج به دست آمده در جدول ۴-۱۳ آماره آزمون برابر ۱۱۳/۵۸ است، پس می­توان گفت که مقدار به دست آمده در ناحیه بحرانی واقع نشده و نیز مقدار p-value (sig) برابر ۰۰۰/۰ است که از مقدار ۰۵/۰ =α کوچک تر است و بنابراین فرض صفر رد می­ شود. همچنین حد بالا و پایین دارای مقادیر مثبت هستند، مشخص می­ شود که وضعیت مشتری مداری در جامعه آماری مناسب است.

  • وضعیت ادراکی جامعه مورد نظر در مورد هماهنگی درون­کارکردی چگونه است؟

برای پاسخ به این سوال از آزمون تی تک نمونه ­ای استفاده گردید. نتایج حاصل در جدول قابل مشاهده است.
جدول ۱۴-۴- نتایج مربوط به آزمون t تک نمونه ­ای هماهنگی درون کارکردی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

متغیر میانگین انحراف معیار مقدار t درجه آزادی معناداری فاصله اطمینان
حد بالا حد پایین
هماهنگی درون­کارکردی ۳۷۱۲/۴ ۳۷۲۰۱/ ۰۵۷/۴۷ ۱۶۲ ۰۰/۰ ۴۲۸۷/۱ ۳۱۳۶/۱

(منبع: یافته­ های تحقیق)
با توجه به نتایج به دست آمده در جدول ۴-۱۴ آماره آزمون برابر ۰۵۷/۴۷ است، پس می­توان گفت که مقدار به دست آمده در ناحیه بحرانی واقع نشده و نیز مقدار p-value (sig) برابر ۰۰۰/۰ است که از مقدار ۰۵/۰ =α کوچک تر است و بنابراین فرض صفر رد می­ شود. همچنین حد بالا و پایین دارای مقادیر مثبت هستند، مشخص می­ شود که وضعیت هماهنگی درون­کارکردی در جامعه آماری مناسب است.

  • وضعیت ادراکی جامعه مورد نظر در مورد عملکرد عملیاتی چگونه است؟

برای پاسخ به این سوال از آزمون تی تک نمونه ­ای استفاده گردید. نتایج حاصل در جدول قابل مشاهده است.
جدول ۱۵-۴- نتایج مربوط به آزمون t تک نمونه ­ای عملکرد عملیاتی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

متغیر میانگین انحراف معیار مقدار t درجه آزادی معناداری فاصله اطمینان
حد بالا حد پایین
عملکرد عملیاتی ۴۲۱۸/۴ ۳۲۹۲۸/ ۱۲۶/۵۵ ۱۶۲ ۰۰/۰ ۴۷۲۷/۱ ۳۷۰۸/۱

(منبع: یافته­ های تحقیق)
با توجه به نتایج به دست آمده در جدول ۴-۱۵ آماره آزمون برابر ۱۲۶/۵۵ است، پس می­توان گفت که مقدار به دست آمده در ناحیه بحرانی واقع نشده و نیز مقدار p-value (sig) برابر ۰۰۰/۰ است که از مقدار ۰۵/۰ =α کوچک تر است و بنابراین فرض صفر رد می­ شود. همچنین حد بالا و پایین دارای مقادیر مثبت هستند، مشخص می­ شود که وضعیت عملکرد عملیاتی در جامعه آماری مناسب است.

  • وضعیت ادراکی جامعه مورد نظر در مورد عملکرد کسب و کار چگونه است؟

برای پاسخ به این سوال از آزمون تی تک نمونه ­ای استفاده گردید. نتایج حاصل در جدول قابل مشاهده است.
جدول ۱۶-۴- نتایج مربوط به آزمون t تک نمونه ­ای عملکرد کسب و کار

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

متغیر میانگین انحراف معیار مقدار t درجه آزادی معناداری فاصله اطمینان
حد بالا حد پایین
عملکرد کسب و کار ۳۱۴۴/۴ ۴۷۱۰۷/ ۶۲۴/۳۵ ۱۶۲ ۰۰/۰ ۳۸۷۳/۱ ۲۴۱۶/۱

(منبع: یافته­ های تحقیق)
با توجه به نتایج به دست آمده در جدول ۴-۱۶ آماره آزمون برابر ۶۲۴/۳۵ است، پس می­توان گفت که مقدار به دست آمده در ناحیه بحرانی واقع نشده و نیز مقدار p-value (sig) برابر ۰۰۰/۰ است که از مقدار ۰۵/۰ =α کوچک تر است و بنابراین فرض صفر رد می­ شود. همچنین حد بالا و پایین دارای مقادیر مثبت هستند، مشخص می­ شود که وضعیت عملکرد کسب و کار در جامعه آماری مناسب است.
۴-۳-۲- تحلیل عاملی تأییدی
به منظور تعیین نیرومندی رابطه بین عامل­ها از شاخص ضریب همبستگی جزئی استفاده شده است و با نرم­افزار SPSS آزمون KMO[54] (شاخص کفایت نمونه­برداری) انجام پذیرفت. این شاخص مقادیر همبستگی مشاهده شده را با مقادیر همبستگی جزئی مقایسه می­ کند. چنانچه مقادیر این آمار بیش از ۷/۰ بود همبستگی­های موجود به طور کلی برای تحلیل بسیار مناسب هستند. اگر بین ۵/۰ تا ۶۹/۰ باشد، باید دقت بیشتری در به کارگیری تحلیل عاملی به خرج داد و مقادیر کمتر از ۵۰/۰ بدان معنا است که تحلیل عاملی برای آن مجموعه مناسب نیست.
مقادیر این آزمون برای داده ­های مورد مطالعه در جدول ۱۷-۴ نشان داده شده است. همان طور که مشاهده می­ شود مقدار KMO برابر ۷۰۳/۰ به دست آمده که نشان دهنده مناسب بودن این ابزار در تحلیل داده­ ها است.
جدول ۱۷-۴- مقدار KMO

 

 

 

 

 

آزمون KMO و بارتلت
۷۰۳/۰ شاخص کفایت نمونه­برداری (KMO)
۱۴۸/۱۹۷ جی اسکوئر تقریبی آزمون بارتلت
۲۱ درجه آزادی
۰۰۰/۰ معناداری

(منبع: یافته­ های تحقیق)
۴-۳-۳- آزمون فرضیات تحقیق
۴-۳-۳-۱- فرضیه اصلی
اثر یکپارچه­سازی زنجیره تأمین و جهت­گیری بازار بر عملکرد شرکت
H0: یکپارچه سازی زنجیره تأمین و جهت گیری بازار بر عملکرد شرکت تأثیر مثبت ندارند.
H1: یکپارچه سازی زنجیره تأمین و جهت گیری بازار بر عملکرد شرکت تأثیر مثبت دارند.
نتایج خروجی حاصل از نرم­افزار لیزرل به صورت زیر می­باشد.
شکل ۱۳-۴- مدل ساختاری استاندارد فرضیه اصلی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...