یکپارچه سازی زنجیره تأمین و جهت گیری بازار و اثرات آنان بر عملکرد شرکت |
پژوهشگر پس از آنکه روش تحقیق خود را مشخص کرد و با بهره گرفتن از ابزارهای مناسب، داده های مورد نیاز را برای آزمون فرضیه های خود جمعآوری کرد، اکنون نوبت آن است که با بهره گیری از تکنیکهای مناسب آماری که با روش تحقیق و نوع متغیرها سازگاری دارد، داده های جمعآوری شده را دستهبندی و تجزیه و تحلیل نماید و در نهایت فرضیههایی را که تا این مرحله او را در تحقیق هدایت کرده اند، در بوته آزمون قرار دهد و تکلیف آن ها را روش کند و سرانجام بتواند پاسخی (راهحلی) برای پرسش تحقیق بیاید (خاکی، ۱۳۸۲). در این فصل برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرمافزارهای SPSS و Lisrel استفاده شده است. ابتدا نتایج حاصل از آمار توصیفی مربوط به متغیرهای جمعیت شناختی تحقیق (نوع فعالیت، نوع شرکت، فعالیت صادراتی و تعداد کارکنان) ارائه شده است. پس از آن در بحش آمار استنباطی ابتدا برای تحلیل وضعیت متغیرهای تحقیق از آزمون t-Student استفاده شده است. در ادامه مدل اندازه گیری تحقیق برازش شده و پس از آن مدل اصلی پژوهش بررسی شده است. در آخر نیز فرضیات تحقیق آزمون شده اند.
۴-۲- آمار توصیفی
جامعه آماری این تحقیق متشکل از شرکت های مستقر در شهرک صنعتی شهید سلیمی است، که مشخصات نمونه به شرح زیر میباشد.
۴-۲-۱- نوع فعالیت
جدول ۶-۴- نوع فعالیت شرکتها
برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت tinoz.ir مراجعه کنید. |
نوع فعالیت | فراوانی | درصد فراوانی | درصد فراوانی تجمعی |
تولیدی | ۱۲۳ | ۵/۷۵ | ۵/۷۵ |
تجاری | ۴۰ | ۵/۲۴ | ۱۰۰ |
کل | ۱۶۳ | ۱۰۰ |
(منبع: یافته های تحقیق)
همانطور که در جدول مشاهده می شود، ۵/۷۵ درصد از شرکتها تولیدی و ۵/۲۴ درصد از شرکتها تجاری میباشند.
۴-۲-۲- نوع شرکت
جدول ۷-۴- نوع شرکتها
نوع شرکت | فراوانی | درصد فراوانی | درصد فراوانی تجمعی |
سهامی عام | ۵ | ۱/۳ | ۱/۳ |
سهامی خاص | ۱۴۸ | ۸/۹۰ | ۹/۹۳ |
تضامنی | ۱۰ | ۱/۶ | ۱۰۰ |
کل | ۱۰۰ |
(منبع: یافته های تحقیق)
همانطور که در جدول فوق قابل مشاهده است، ۱۴۸ شرکت معادل ۸/۹۰ درصد نمونه مورد بررسی شرکتهای با سهامی خاص هستند.
۴-۲-۳- فعالیت صادراتی
جدول ۸-۴- فعالیت صادراتی شرکتها
فعالیت صادراتی | فراوانی | درصد فراوانی | درصد فراوانی تجمعی |
صادرات دارند | ۶۸ | ۷/۴۱ | ۷/۴۱ |
صادرات ندارند | ۹۵ | ۳/۵۸ | ۱۰۰ |
کل | ۱۶۳ | ۱۰۰ |
(منبع: یافته های تحقیق)
همانطور که در جدول قابل مشاهده است، ۶۸ شرکت معادل ۷/۴۱ درصد، صادرات دارند و ۹۵ شرکت معادل ۳/۵۸ درصد از شرکتها صادرات ندارند.
۴-۲-۴- تعداد کارکنان شرکت
جدول ۹-۴- تعداد کارکنان شرکت
تعداد کارکنان | فراوانی | درصد فراوانی | درصد فراوانی تجمعی |
کمتر از ۱۰ نفر | ۳۵ | ۵/۲۱ | ۵/۲۱ |
۵۰ – ۱۰ نفر | ۶۵ | ۹/۳۹ | ۳/۶۱ |
۱۰۰ – ۵۰ نفر | ۳۴ | ۹/۲۰ | ۲/۸۲ |
بیشتر از ۱۰۰نفر | ۲۹ | ۸/۱۷ | ۱۰۰ |
کل | ۱۶۳ | ۱۰۰ |
(منبع: یافته های تحقیق)
همانطور که در جدول قابل مشاهده است، بیشترین درصد فراوانی مربوط به شرکتهایی با ۱۰ تا ۵۰ نفر کارکن با ۹/۳۹ درصد و کمترین درصد فراوانی مربوط به شرکتهایی با بیش از ۱۰۰ نفر کارکن با ۸/۱۷ درصد تعلق دارد.
۴-۳- آمار استنباطی
برای بررسی و تحلیل فرضیات تحقیق، از روش معادلات ساختاری با بهره گرفتن از نرمافزار Lisrel بهره گرفته شده است. این روش، این امکان را فراهم می کند تا صحت فرضیه های تحقیق را مورد آزمون قرار داده و معنادار بودن ضرایب بدست آمده را نشان داد. ابتدا به بررسی وضعیت متغیرهای تحقیق میپردازیم و سپس مدل تحقیق و فرضیات آن را بررسی میکنیم.
۴-۳-۱- بررسی وضعیت متغیرهای تحقیق
برای بررسی و تحلیل وضعیت متغیرها از آزمون t-Student استفاده شده است. این آزمون این امکان را فراهم مینماید تا با لحاظ کردن سطح معناداری (۰۵/۰>α)، بتوان معنادار بودن آن را بررسی و ارائه نمود. با توجه به اینکه در این تحقیق از نرمافزار آماری SPSS استفاده شده است و با عنایت به اینکه این نرمافزار پس از محاسبه آماره آزمون، سطح معناداری آن را ارائه می کند، در نتایج تحلیلها هرگاه سطح معناداری کمتر از ۰۵/۰ بوده است، این نتیجه حاصل شده است که فرض صفر آزمون مورد نظر مورد تأیید قرار نگرفته است و فرضیه محقق تأیید میگردد. در ادامه، نتایج حاصل از آزمونهای آماری مورد استفاده آورده شده است. نتایج حاصل از آزمون تی استیودنت در زیر قابل مشاهده است.
- وضعیت ادراکی جامعه مورد نظر در مورد به اشتراک گذاری اطلاعات چگونه است؟
برای پاسخ به این سوال از آزمون تی تک نمونه ای استفاده گردید. نتایج حاصل در جدول قابل مشاهده است.
جدول ۱۰-۴- نتایج مربوط به آزمون t تک نمونه ای به اشتراکگذاری اطلاعات
متغیر | میانگین | انحراف معیار | مقدار t | درجه آزادی | معناداری | فاصله اطمینان | |
حد بالا | حد پایین | ||||||
به اشتراک گذاری اطلاعات | ۳۳۷۴/۴ | ۳۷۴۱۸/ | ۶۳۳/۴۵ | ۱۶۲ | ۰۰/۰ | ۳۹۵۳/۱ | ۲۷۹۵/۱ |
(منبع: یافته های تحقیق)
با توجه به نتایج به دست آمده در جدول ۴-۱۰ آماره آزمون برابر ۶۳۳/۴۵ است، پس میتوان گفت که مقدار به دست آمده در ناحیه بحرانی واقع نشده و نیز مقدار p-value (sig) برابر ۰۰۰/۰ است که از مقدار ۰۵/۰ =α کوچک تر است و بنابراین فرض صفر رد می شود. همچنین حد بالا و پایین دارای مقادیر مثبت هستند، مشخص می شود که وضعیت به اشتراک گذاری اطلاعات در جامعه آماری مناسب است.
- وضعیت ادراکی جامعه مورد نظر در مورد هماهنگی عملیاتی چگونه است؟
برای پاسخ به این سوال از آزمون تی تک نمونه ای استفاده گردید. نتایج حاصل در جدول قابل مشاهده است.
جدول ۱۱-۴- نتایج مربوط به آزمون t تک نمونه ای هماهنگی عملیاتی
متغیر | میانگین | انحراف معیار | مقدار t | درجه آزادی | معناداری | فاصله اطمینان | |
حد بالا | حد پایین | ||||||
هماهنگی عملیاتی | ۲۹۲/۴ | ۳۵۱۵۴/ | ۹۲۴/۴۶ | ۱۶۲ | ۰۰/۰ | ۳۴۶۴/۱ | ۲۳۷۷/۱ |
(منبع: یافته های تحقیق)
با توجه به نتایج به دست آمده در جدول ۴-۱۱ آماره آزمون برابر ۹۲۴/۴۶ است، پس میتوان گفت که مقدار به دست آمده در ناحیه بحرانی واقع نشده و نیز مقدار p-value (sig) برابر ۰۰۰/۰ است که از مقدار ۰۵/۰ =α کوچک تر است و بنابراین فرض صفر رد می شود. همچنین حد بالا و پایین دارای مقادیر مثبت هستند، مشخص می شود که وضعیت هماهنگی عملیاتی در جامعه آماری مناسب است.
- وضعیت ادراکی جامعه مورد نظر در مورد جهتگیری رقبا چگونه است؟
برای پاسخ به این سوال از آزمون تی تک نمونه ای استفاده گردید. نتایج حاصل در جدول قابل مشاهده است.
جدول ۱۲-۴- نتایج مربوط به آزمون t تک نمونه ای جهتگیری رقبا
متغیر | میانگین | انحراف معیار | مقدار t | درجه آزادی | معناداری | فاصله اطمینان | |
حد بالا | حد پایین | ||||||
جهتگیری رقبا | ۳۶۸۱/۴ | ۳۵۰۶۱/ | ۸۱۸/۴۹ | ۱۶۲ | ۰۰/۰ | ۴۲۲۳/۱ | ۳۱۳۹/۱ |
(منبع: یافته های تحقیق)
با توجه به نتایج به دست آمده در جدول ۴-۱۲ آماره آزمون برابر ۸۱۸/۴۹ است، پس میتوان گفت که مقدار به دست آمده در ناحیه بحرانی واقع نشده و نیز مقدار p-value (sig) برابر ۰۰۰/۰ است که از مقدار ۰۵/۰ =α کوچک تر است و بنابراین فرض صفر رد می شود. همچنین حد بالا و پایین دارای مقادیر مثبت هستند، مشخص می شود که وضعیت جهتگیری رقبا در جامعه آماری مناسب است.
- وضعیت ادراکی جامعه مورد نظر در مورد مشتری مداری چگونه است؟
برای پاسخ به این سوال از آزمون تی تک نمونه ای استفاده گردید. نتایج حاصل در جدول قابل مشاهده است.
جدول ۱۳-۴- نتایج مربوط به آزمون t تک نمونه ای مشتری مداری
متغیر | میانگین | انحراف معیار | مقدار t | درجه آزادی | معناداری | فاصله اطمینان | |
حد بالا | حد پایین | ||||||
مشتری مداری | ۳۸۵۳/۴ | ۳۰۴۳۴/ | ۱۱۳/۵۸ | ۱۶۲ | ۰۰/۰ | ۴۳۲۳/۱ | ۳۳۸۲/۱ |
(منبع: یافته های تحقیق)
با توجه به نتایج به دست آمده در جدول ۴-۱۳ آماره آزمون برابر ۱۱۳/۵۸ است، پس میتوان گفت که مقدار به دست آمده در ناحیه بحرانی واقع نشده و نیز مقدار p-value (sig) برابر ۰۰۰/۰ است که از مقدار ۰۵/۰ =α کوچک تر است و بنابراین فرض صفر رد می شود. همچنین حد بالا و پایین دارای مقادیر مثبت هستند، مشخص می شود که وضعیت مشتری مداری در جامعه آماری مناسب است.
- وضعیت ادراکی جامعه مورد نظر در مورد هماهنگی درونکارکردی چگونه است؟
برای پاسخ به این سوال از آزمون تی تک نمونه ای استفاده گردید. نتایج حاصل در جدول قابل مشاهده است.
جدول ۱۴-۴- نتایج مربوط به آزمون t تک نمونه ای هماهنگی درون کارکردی
متغیر | میانگین | انحراف معیار | مقدار t | درجه آزادی | معناداری | فاصله اطمینان | |
حد بالا | حد پایین | ||||||
هماهنگی درونکارکردی | ۳۷۱۲/۴ | ۳۷۲۰۱/ | ۰۵۷/۴۷ | ۱۶۲ | ۰۰/۰ | ۴۲۸۷/۱ | ۳۱۳۶/۱ |
(منبع: یافته های تحقیق)
با توجه به نتایج به دست آمده در جدول ۴-۱۴ آماره آزمون برابر ۰۵۷/۴۷ است، پس میتوان گفت که مقدار به دست آمده در ناحیه بحرانی واقع نشده و نیز مقدار p-value (sig) برابر ۰۰۰/۰ است که از مقدار ۰۵/۰ =α کوچک تر است و بنابراین فرض صفر رد می شود. همچنین حد بالا و پایین دارای مقادیر مثبت هستند، مشخص می شود که وضعیت هماهنگی درونکارکردی در جامعه آماری مناسب است.
- وضعیت ادراکی جامعه مورد نظر در مورد عملکرد عملیاتی چگونه است؟
برای پاسخ به این سوال از آزمون تی تک نمونه ای استفاده گردید. نتایج حاصل در جدول قابل مشاهده است.
جدول ۱۵-۴- نتایج مربوط به آزمون t تک نمونه ای عملکرد عملیاتی
متغیر | میانگین | انحراف معیار | مقدار t | درجه آزادی | معناداری | فاصله اطمینان | |
حد بالا | حد پایین | ||||||
عملکرد عملیاتی | ۴۲۱۸/۴ | ۳۲۹۲۸/ | ۱۲۶/۵۵ | ۱۶۲ | ۰۰/۰ | ۴۷۲۷/۱ | ۳۷۰۸/۱ |
(منبع: یافته های تحقیق)
با توجه به نتایج به دست آمده در جدول ۴-۱۵ آماره آزمون برابر ۱۲۶/۵۵ است، پس میتوان گفت که مقدار به دست آمده در ناحیه بحرانی واقع نشده و نیز مقدار p-value (sig) برابر ۰۰۰/۰ است که از مقدار ۰۵/۰ =α کوچک تر است و بنابراین فرض صفر رد می شود. همچنین حد بالا و پایین دارای مقادیر مثبت هستند، مشخص می شود که وضعیت عملکرد عملیاتی در جامعه آماری مناسب است.
- وضعیت ادراکی جامعه مورد نظر در مورد عملکرد کسب و کار چگونه است؟
برای پاسخ به این سوال از آزمون تی تک نمونه ای استفاده گردید. نتایج حاصل در جدول قابل مشاهده است.
جدول ۱۶-۴- نتایج مربوط به آزمون t تک نمونه ای عملکرد کسب و کار
متغیر | میانگین | انحراف معیار | مقدار t | درجه آزادی | معناداری | فاصله اطمینان | |
حد بالا | حد پایین | ||||||
عملکرد کسب و کار | ۳۱۴۴/۴ | ۴۷۱۰۷/ | ۶۲۴/۳۵ | ۱۶۲ | ۰۰/۰ | ۳۸۷۳/۱ | ۲۴۱۶/۱ |
(منبع: یافته های تحقیق)
با توجه به نتایج به دست آمده در جدول ۴-۱۶ آماره آزمون برابر ۶۲۴/۳۵ است، پس میتوان گفت که مقدار به دست آمده در ناحیه بحرانی واقع نشده و نیز مقدار p-value (sig) برابر ۰۰۰/۰ است که از مقدار ۰۵/۰ =α کوچک تر است و بنابراین فرض صفر رد می شود. همچنین حد بالا و پایین دارای مقادیر مثبت هستند، مشخص می شود که وضعیت عملکرد کسب و کار در جامعه آماری مناسب است.
۴-۳-۲- تحلیل عاملی تأییدی
به منظور تعیین نیرومندی رابطه بین عاملها از شاخص ضریب همبستگی جزئی استفاده شده است و با نرمافزار SPSS آزمون KMO[54] (شاخص کفایت نمونهبرداری) انجام پذیرفت. این شاخص مقادیر همبستگی مشاهده شده را با مقادیر همبستگی جزئی مقایسه می کند. چنانچه مقادیر این آمار بیش از ۷/۰ بود همبستگیهای موجود به طور کلی برای تحلیل بسیار مناسب هستند. اگر بین ۵/۰ تا ۶۹/۰ باشد، باید دقت بیشتری در به کارگیری تحلیل عاملی به خرج داد و مقادیر کمتر از ۵۰/۰ بدان معنا است که تحلیل عاملی برای آن مجموعه مناسب نیست.
مقادیر این آزمون برای داده های مورد مطالعه در جدول ۱۷-۴ نشان داده شده است. همان طور که مشاهده می شود مقدار KMO برابر ۷۰۳/۰ به دست آمده که نشان دهنده مناسب بودن این ابزار در تحلیل داده ها است.
جدول ۱۷-۴- مقدار KMO
آزمون KMO و بارتلت | ||
۷۰۳/۰ | شاخص کفایت نمونهبرداری (KMO) | |
۱۴۸/۱۹۷ | جی اسکوئر تقریبی | آزمون بارتلت |
۲۱ | درجه آزادی | |
۰۰۰/۰ | معناداری |
(منبع: یافته های تحقیق)
۴-۳-۳- آزمون فرضیات تحقیق
۴-۳-۳-۱- فرضیه اصلی
اثر یکپارچهسازی زنجیره تأمین و جهتگیری بازار بر عملکرد شرکت
H0: یکپارچه سازی زنجیره تأمین و جهت گیری بازار بر عملکرد شرکت تأثیر مثبت ندارند.
H1: یکپارچه سازی زنجیره تأمین و جهت گیری بازار بر عملکرد شرکت تأثیر مثبت دارند.
نتایج خروجی حاصل از نرمافزار لیزرل به صورت زیر میباشد.
شکل ۱۳-۴- مدل ساختاری استاندارد فرضیه اصلی
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1399-12-17] [ 02:25:00 ب.ظ ]
|