جذر میانگین مجذور خطای تقریب (RMSEA)

 

۰۵/۰

 

 

 

همان‌گونه که در جدول ۴-۲۴ مشاهده می‌شود، مقدار شاخص نیکویی برازش مجذور کای برابر با درجه آزادی ۳ و در سطح معناداری ۰۵/۰ می‌باشد که مقدار مناسبی است. سایر ویژگی‌های نیکویی برازش مدل اصلاح شده‌ نیز که در جدول ۴-۲۴ ارائه شده است، دارای مقدار مناسبی بوده و در واقع می‌توان بیان داشت که مدل اصلاح شده‌ برازنده‌ی داده‌ها است و در نتیجه فرضیه‌ی مربوط به مدل اصلاح شده‌ به این صورت که ایمان مذهبی بر سلامت روان، با میانجی‌گری شادکامی تأثیر دارد، تأیید می‌شود.
۴-۶- بررسی روابط غیرمستقیم با بهره گرفتن از رویکرد گام‌های علّی
در پژوهش حاضر، برای آزمون روابط میانجی متغیرهای پژوهش، از روش بارون و کنی، با بررسی الگوهای رگرسیونی آزموده شدند. همچنین، از آزمون سوبل نیز برای تعیین معناداری مسیرهای غیرمستقیم استفاده شد.
پایان نامه - مقاله - پروژه
ایمان مذهبی از طریق شادکامی بر سلامت روان تأثیر دارد.
نمودار ۴-۳ رابطه­ بین ایمان مذهبی و سلامت روان، از طریق شادکامی را نشان می­دهد.
شادکامی
سلامت روان
ایمان مذهبی
نمودار ۴-۳ رابطه­ میانجی ایمان مذهبی و سلامت روان از طریق شادکامی
با توجه به جدول ۴-۹ زمانی که ایمان مذهبی به عنوان پیش‌بین سلامت روان در نظر گرفته می‌شود، ضریب مسیر ایمان مذهبی به سلامت روان معنی‌دار است (۲۹/۰= β، ۰۰۰۱/۰= ρ). جدول ۴-۲۵- ضرایب همبستگی ساده بین سه متغیر ایمان مذهبی، شادکامی و سلامت روان را برای بررسی شرایط بارون و کنی نشان می‌دهد.
جدول۴-۲۵٫ ضرایب همبستگی ساده بین سه ایمان مذهبی، شادکامی و سلامت روان

 

 

متغیر

 

ایمان مذهبی

 

شادکامی

 

سلامت روان

 

 

 

ایمان مذهبی

 

۱

 

 

 

 

 

 

 

شادکامی

 

۵۴/۰**

 

۱

 

 

 

 

 

سلامت روان

 

۲۸/۰**

 

۳۷/۰**

 

۱

 

 

 

**p≤۰۱/۰
نتایج مندرج در جدول ۴-۲۵ نشان می‌دهد که روابط ساده بین متغیرها در سطح مطلوبی معنی‌دار است. بنابراین، در گام بعدی شادکامی به عنوان متغیر پیش­بین سلامت روان وارد رگرسیون شد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...