بررسی تأثیر قدرت بازاریابی بر عملکرد تجاری در مطالعه میدانی شرکت های تولیدی استان کرمانشاه |
تحلیل داده ها فرآیندی فرض چند مرحله ای است که طی آن داده هایی که از طریق بکارگیری ابزارهای جمع آوری در نمونه (جامعه) آماری فراهم آمده اند، خلاصه، کدبندی و دسته بندی و در نهایت پردازش می شوند تا زمینه برقراری انواع تحلیل ها و ارتباط ها بین این داده ها به منظور آزمون فرضیه ها فراهم آید. در واقع تحلیل اطلاعات شامل سه عملیات اصلی می باشد.
۱- ابتدا شرح و آماده سازی داده های لازم برای آزمون فرضیه ها، ۲- تحلیل روابط میان متغیرها و نهایتاً مقایسه نتایج مشاهده شده با نتایجی که فرضیه ها انتظار داشتند (در این فرایند داده ها هم از لحاظ مفهومی و هم از لحاظ تجربی پالایش می شوند) و ۳- تکنیک های گوناگون آماری که نقش بسزایی در استنتاج ها و تعمیم ها به عهده دارند. تحلیل داده ها برای بررسی صحت و سقم فرضیه ها برای هر نوع پژوهش از اهمیت خاصی برخوردار است.
امروزه در بیشتر پژوهش هایی که متکی بر اطلاعات جمع آوری شده از موضوع مورد پژوهش است، تحلیل اطلاعات از اصلی ترین و مهمترین بخش های پژوهش محسوب می شود. داده های خام با بهره گرفتن از نرم افزار آماری مورد تحلیل قرار می گیرند و پس از پردازش به شکل اطلاعات در اختیار استفاده کنندگان قرار می گیرند. برای تحلیل داده های جمع آوری شده آمار تحلیلی به دو صورت آمار توصیفی و استنباطی مطرح می گردد. در ابتدا با بهره گرفتن از آمار توصیفی، شناختی از وضعیت و ویژگیهای جمعیت شناختی پاسخ دهندگان حاصل می شود و در ادامه در آمار استنباطی این پژوهش به بررسی روابط علی بین متغیرهای موجود در مدل مفهومی پژوهش می پردازیم. در این پژوهش آماره های توصیفی شامل جداول فراوانی، نمودارها، میانگین و انحراف معیار می باشد و در سطح استنباطی نیز از آزمون فرضیه ( ضریب همبستگی، و مدل معادلات ساختاری شامل تحلیل عاملی تأییدی و تحلیل مسیر) استفاده شده است. نرم افزار های مورد استفاده جهت تحلیل داده ها بسته نرم افزاری SPSS نسخه ۲۱ و بسته نرم افزاری LISREL نسخه ۷/۸ تحت ویندوز می باشند.
آمار توصیفی
در این قسمت به ارائه آماره های توصیفی و جداول مربوط به ویژگی های جمعیت شناختی نمونه می پردازیم. شناخت ویژگی های جمعیت شناختی نمونه، از این جهت مفید است که به کمک آن مشخصات کلی جامعه مورد بررسی و ویژگی های عمومی آن برای سایر پژوهشگران مشخص می شود. بعلاوه، این شناخت باعث می شود در تعمیم نتایج به جوامع دیگر، یا در طراحی سؤالات پژوهش های آتی برای جوامع دیگر استفاده کنیم.
ویژگی های جمعیت شناختی پاسخگویان
۱) متغیر جنسیت : با توجه به جدول زیر می بینیم که از ۳۱۱ پاسخ دهنده به پرسشنامه تعداد ۲۸۷ نفر با درصد فراوانی ۳/۹۲% مرد و تعداد ۲۴ نفر با درصد فراوانی ۷/۷% زن می باشند.
جدول ۴- ۱- توزیع افراد پاسخ دهنده به پرسشنامه ها بر اساس جنسیت
جهت دانلود متن کامل پایان نامه به سایت azarim.ir مراجعه نمایید. |
جنسیت | ||
فراوانی | درصد فراوانی | |
مرد | ۲۸۷ | ۹۲٫۳ |
زن | ۲۴ | ۷٫۷ |
جمع کل | ۳۱۱ | ۱۰۰ |
همچنین در نمودار زیر می بینیم که بیشترین درصد فراوانی مربوط به مردان با ۳/۹۲ درصد و درصد فراوانی متعلق به زنان با ۷/۷ درصد می باشد.
نمودار۴- ۱- نمودار درصد فراوانی افراد پاسخ دهنده به پرسشنامه ها بر اساس جنسیت
۲) متغیر سطح تحصیلات : با توجه به جدول زیر می بینیم که از ۳۱۱ پاسخ دهنده به پرسشنامه، سطح تحصیلات ۵۳ نفر معادل ۱۷ درصد دیپلم، ۴۶ نفر معادل ۸/۱۴ درصد فوق دیپلم، ۱۷۵ نفر معادل ۳/۵۶ درصد لیسانس و ۳۷ نفر معادل ۹/۱۱ درصد فوق لیسانس و بالاتر می باشد.
جدول ۴- ۲- توزیع افراد پاسخ دهنده به پرسشنامه ها بر اساس سطح تحصیلات
سن | ||
فراوانی | درصد فراوانی | |
دیپلم | ۵۳ | ۱۷ |
فوق دیپلم | ۴۶ | ۸/۱۴ |
لیسانس | ۱۷۵ | ۳/۵۶ |
فوق لیسانس و بالاتر | ۳۷ | ۹/۱۱ |
جمع کل | ۳۱۱ | ۰/۱۰۰ |
همچنین در نمودار زیر توزیع درصد فراوانی مربوط به متغیر سطح تحصیلات پاسخگویان نشان داده شده است. همچنانکه مشاهده می شود بیشترین درصد فراوانی مربوط به سطح تحصیلات لیسانس و کمترین درصد فراوانی مربوط به سطح تحصیلات فوق لیسانس و بالاتر در بین پاسخگویان می باشد.
نمودار۴- ۲- نمودار درصد فراوانی افراد پاسخ دهنده به پرسش نامه ها بر اساس تحصیلات
۳) متغیر نوع تخصص: با توجه به جدول (۴-۳) می بینیم که از ۳۱۱ پاسخ دهنده به پرسشنامه، تخصص ۹۶ نفر معادل ۹/۳۰ درصد صنایع ساختمانی، ۳ نفر معادل ۱ درصد صنایع نفتی، ۲۵ نفر معادل ۸ درصد صنایع شیمیایی، ۳۰ نفر معادل ۶/۹ درصد صنایع مکانیکی، ۲۴ نفر معادل ۷/۷ درصد صنایع فلزی، ۱۶ نفر معادل ۱/۵ درصد صنایع چوبی، ۸ نفر معادل ۶/۲ درصد صنایع طیور و دام، ۲۹ نفر معادل ۳/۹ درصد صنایع پلاستیکی، ۵۹ نفر معادل ۱۹ درصد صنایع غذایی، ۶ نفر معادل ۹/۱ درصد صنایع لبنی، ۶ نفر معادل ۹/۱ درصد صنایع بهداشتی و پزشکی و ۹ نفر معادل ۹/۲ درصد صنایع برقی می باشد.
جدول ۴- ۳- توزیع افراد پاسخ دهنده به پرسشنامه ها بر اساس نوع تخصص
نوع تخصص | ||
فراوانی | درصد فراوانی | |
صنایع ساختمانی | ۹۶ | ۳۰٫۹ |
صنایع نفتی | ۳ | ۱ |
صنایع شیمیایی | ۲۵ | ۸ |
صنایع مکانیکی | ۳۰ | ۶/۹ |
صنایع فلزی | ۲۴ | ۷/۷ |
صنایع چوبی | ۱۶ | ۱/۵ |
صنایع طیور و دام | ۸ | ۶/۲ |
صنایع پلاستیکی | ۲۹ | ۳/۹ |
صنایع غذایی | ۵۹ | ۱۹ |
صنایع لبنی | ۶ | ۹/۱ |
صنایع بهداشتی و پزشکی | ۶ | ۹/۱ |
صنایع برقی | ۹ | ۹/۲ |
جمع کل | ۳۱۱ | ۰/۱۰۰ |
۴) متغیر سن : با توجه به جدول زیر می بینیم که میانگین سنی پاسخگویان ۶۳/۳۸ در انحراف معیار ۱۲۷/۷ است و همچنین کمترین سن ۲۴ سال و بیشترین سن ۵۷ سال می باشد.
جدول ۴- ۴- توزیع افراد پاسخ دهنده به پرسشنامه ها بر اساس سن
سن | |||||
فراوانی | میانگین | انحراف معیار | کمترین | بیشترین | |
سن | ۳۱۱ | ۶۳/۳۸ | ۱۲۷/۷ | ۲۴ | ۵۷ |
۵) متغیر سابقه کار : با توجه به جدول زیر می بینیم که میانگین سابقه کار پاسخگویان ۸۱/۱۲ سال در انحراف معیار ۲۲۸/۶ است و همچنین کمترین سابقه کار ۲ سال و بیشترین سابقه کار ۲۸ سال می باشد.
جدول ۴- ۵- توزیع افراد پاسخ دهنده به پرسشنامه ها بر اساس سابقه کار
سابقه کار | |||||
فراوانی | میانگین | انحراف معیار | کمترین | بیشترین | |
سابقه کار | ۳۱۱ | ۸۱/۱۲ | ۲۲۸/۶ | ۲ | ۲۸ |
وضعیت پاسخگوئی به سوالات پرسشنامه (فراوانی، میانگین و انحراف معیار پاسخ ها)
جدول ۴- ۶- وضعیت پاسخگوئی به سوالات پرسشنامه
سئوال | خیلی کم | کم | متوسط | زیاد | خیلی زیاد | جمع | میانگین | انحراف معیار |
سوال ۱ | ۴ | ۵۴ | ۷۰ | ۱۲۰ | ۶۳ | ۳۱۱ | ۵۹/۳ | ۱٫۰۳۷ |
سوال ۲ | ۰ | ۲۷ | ۵۲ | ۱۸۵ | ۴۷ | ۳۱۱ | ۸۱/۳ | ۰٫۷۹۵ |
سوال ۳ | ۰ | ۵۱ | ۵۲ | ۱۴۵ | ۶۳ | ۳۱۱ | ۷۱/۳ | ۰٫۹۷۱ |
سوال ۴ | ۳ | ۲ | ۱۹ | ۱۷۶ | ۱۱۱ | ۳۱۱ | ۲۵/۴ | ۰٫۶۸۴ |
سوال ۵ | ۰ | ۴ | ۲۴ | ۱۲۸ | ۱۵۵ | ۳۱۱ | ۴۰/۴ | ۰٫۶۸۷ |
سوال ۶ | ۰ | ۲ | ۱۶ | ۱۳۰ | ۱۶۳ | ۳۱۱ | ۴۶/۴ | ۰٫۶۲۵ |
سوال ۷ | ۱ | ۶ | ۷۹ | ۱۴۵ | ۸۰ | ۳۱۱ | ۹۵/۳ | ۰٫۷۸۶ |
سوال ۸ | ۰ | ۰ | ۱۳ | ۱۱۴ | ۱۸۴ | ۳۱۱ | ۵۵/۴ | ۰٫۵۷۶ |
سوال ۹ | ۰ | ۳ | ۲۶ | ۹۹ | ۱۸۳ | ۳۱۱ | ۴۹/۴ | ۰٫۶۹۰ |
سوال ۱۰ | ۰ | ۴ | ۳۳ | ۱۴۰ | ۱۳۴ | ۳۱۱ | ۳۰/۴ | ۰٫۷۰۸ |
سوال ۱۱ | ۰ | ۳۰ | ۶۶ | ۱۲۵ | ۹۰ | ۳۱۱ | ۸۸/۳ | ۰٫۹۳۶ |
سوال ۱۲ | ۰ | ۷ | ۱۹ | ۱۱۴ | ۱۷۱ | ۳۱۱ | ۴۴/۴ | ۰٫۷۱۱ |
سوال ۱۳ | ۱ | ۱۰ | ۴۷ | ۱۱۸ | ۱۳۵ | ۳۱۱ | ۲۱/۴ | ۰٫۸۳۷ |
سوال ۱۴ | ۰ | ۱۲ | ۱۸ | ۱۱۸ | ۱۶۳ | ۳۱۱ | ۳۹/۴ | ۰٫۷۶۶ |
سوال ۱۵ | ۰ | ۱۵ | ۳۸ | ۱۱۱ | ۱۴۷ | ۳۱۱ | ۲۵/۴ | ۰٫۸۵۲ |
سوال ۱۶ | ۰ | ۷ | ۸۹ | ۱۴۴ | ۷۱ | ۳۱۱ | ۹۰/۳ | ۰٫۷۷۳ |
سوال ۱۷ | ۰ | ۱ | ۳۱ | ۲۳۱ | ۴۸ | ۳۱۱ | ۰۵/۴ | ۰٫۵۱۵ |
سوال ۱۸ | ۱ | ۱۲ | ۶۵ | ۱۹۴ | ۳۹ | ۳۱۱ | ۸۳/۳ | ۰٫۷۰۰ |
سوال ۱۹ | ۲ | ۲۳ | ۱۰۲ | ۱۱۹ | ۶۵ | ۳۱۱ | ۷۱/۳ | ۰٫۹۰۱ |
سوال ۲۰ | ۳ | ۶۰ | ۷۵ | ۱۱۵ | ۵۸ | ۳۱۱ | ۵۳/۳ | ۱٫۰۳۴ |
سوال ۲۱ | ۵ | ۷۱ | ۶۷ | ۱۱۴ | ۵۴ | ۳۱۱ | ۴۵/۳ | ۱٫۰۷۳ |
سوال ۲۲ | ۰ | ۲۸ | ۸۶ | ۱۴۱ | ۵۶ | ۳۱۱ | ۷۲/۳ | ۰٫۸۶۲ |
سوال ۲۳ | ۰ | ۲ | ۵۴ | ۱۹۴ | ۶۱ | ۳۱۱ | ۰۱/۴ | ۰٫۶۳۰ |
سوال ۲۴ | ۰ | ۴ | ۵۱ | ۱۸۰ | ۷۶ | ۳۱۱ | ۰۵/۴ | ۰٫۶۷۷ |
سوال ۲۵ | ۰ | ۰ | ۴۸ | ۱۸۷ | ۷۶ | ۳۱۱ | ۰۹/۴ | ۰٫۶۲۶ |
سوال ۲۶ | ۰ | ۶ | ۴۸ | ۱۵۸ | ۹۹ | ۳۱۱ | ۱۳/۴ | ۰٫۷۳۲ |
سوال ۲۷ | ۰ | ۴ | ۴۴ | ۱۷۰ | ۹۳ | ۳۱۱ | ۱۳/۴ | ۰٫۶۹۰ |
بررسی وضعیت نرمال بودن متغیرها
بعد از بررسی آماره های توصیفی متغیر های اندازه پذیر مدل در این فاز از پژوهش لازم است تا وضعیت نرمال بودن توزیع متغیرها مشخص شود. جهت نشان دادن این موضوع که متغیر های مورد مطالعه شرایط نرمال بودن توزیع را دارند از آزمون اسمیرنف کولموگروف استفاده شده است که نتایج آزمون برای متغیرهای این پژوهش غیرنرمال بودن توزیع داده ها را نشان می دهد. در این آزمون فرضیه صفر دلالت بر نرمال بودن توزیع داده ها دارد و فرض یک دلالت بر غیرنرمال بودن توزیع داده ها دارد. در صورتی که سطح معنی داری کمتر از ۰۵/۰ باشد آزمون نشان می دهد که متغیر ها نرمال نیستند و فرض یک پذیرفته می شود و اگر سطح معنی داری بیشتر از ۰۵/۰ باشد آنگاه بر اساس این آزمون متغیر ها اندازه پذیر مدل دارای توزیع نرمال می باشند یعنی فرض صفر پذیرفته می شود.
جدول ۴- ۷- آزمون های بررسی نرمال بودن توزیع متغیرهای پژوهش با تست اسمیرنف کولموگروف
متغیرهای پنهان مدل | مقدار آماره اسمیرنف کولموگروف | سطح معناداری |
کانال توزیع | ۰٫۱۴۷ | ۰٫۰۰۰ |
خرید سازمانی | ۰٫۱۶۵ | ۰٫۰۰۰ |
رفتار مصرف کننده | ۰٫۱۸۹ | ۰٫۰۰۰ |
بازاریابی | ۰٫۰۹۸ | ۰٫۰۰۰ |
عملکرد تجاری | ۰٫۱۱۹ | ۰٫۰۰۰ |
با توجه به اینکه تمام سطوح معنی داری کمتر از ۰۵/۰ است، بنابراین فرض صفرمبنی بر نرمال بودن توزیع رد می شود و توزیع داده ها غیرنرمال است. لذا با توجه به شرایط غیرنرمال بودن متغیرهای مورد مطالعه، از آزمون های ناپارامتریک جهت تحلیل و تبیین فرضیه ها استفاده می شود.
آزمون فرضیه های پژوهش به کمک ضریب همبستگی اسپیرمن
در این بخش با توجه به توزیع غیرنرمال داده ها از طریق آزمون ناپارامتریک ضریب همبستگی اسپیرمن به تحلیل و بررسی فرضیه های پژوهش می پردازیم. وقتی در صدد بررسی رابطه آماری بین دو متغیر با داده های رتبه ای باشیم این آزمون مناسبت پیدا می کند. همچنین ضریب همبستگی اسپیرمن نشان می دهد که متغیر وابسته تا چه اندازه با افزایش یا کاهش متغیر مستقل تغییر می کند.
فرمول محاسبه ضریب همبستگی اسپیرمن به شرح زیر است :
تحلیل فرضیه اصلی با بهره گرفتن از ضریب همبستگی اسپیرمن
فرضیه اصلی: بین قدرت بازاریابی و عملکرد تجاری شرکت های تولیدی استان کرمانشاه رابطه معناداری وجود دارد.
نتایج آزمون ضریب همبستگی اسپرمن در جدول زیر نشان می دهد که بین قدرت بازاریابی و عملکرد تجاری شرکت های تولیدی رابطه معناداری وجود دارد. در این باره ضریب همبستگی برابر با ۷۱۴/۰ و سطح معناداری (۰۰۰/۰) کمتر از۰۵/۰ می باشد. بنابراین می توان نتیجه گرفت که هرچه قدرت بازاریابی شرکت های تولیدی بیشتر باشد میزان عملکرد آنها نیز بهتر خواهد بود و برعکس.
جدول ۴- ۸- نتایج آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن بین قدرت بازاریابی و عملکرد تجاری
آزمون آماری | قدرت بازاریابی / عملکرد تجاری |
ضریب همبستگی اسپیرمن | **۷۱۴/۰ |
سطح معناداری | ۰۰۰/۰ |
تعداد معتبر | ۳۱۱ |
** با سطح معناداری کمتر از ۰۵/۰
تحلیل فرضیه های فرعی با بهره گرفتن از آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن
فرضیه فرعی ۱: بین کانال های توزیع و عملکرد تجاری شرکت های تولیدی استان کرمانشاه رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
نتایج آزمون ضریب همبستگی اسپرمن در جدول زیر نشان می دهد که بین کانال های توزیع به عنوان یکی از شاخص های قدرت بازاریابی و عملکرد تجاری شرکت های تولیدی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. در این باره ضریب همبستگی برابر با ۲۶۹/۰ و سطح معناداری (۰۰۰/۰) کمتر از ۰۵/۰ می باشد. بنابراین می توان نتیجه گرفت که هرچه کانال های توزیع شرکت های تولیدی بهتر عمل کند میزان عملکرد آنها نیز بهتر خواهد بود و برعکس.
جدول ۴- ۹- نتایج آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن بین کانال های توزیع و عملکرد تجاری
آزمون آماری | کانال های توزیع / عملکرد تجاری |
ضریب همبستگی اسپیرمن | **۲۶۹/۰ |
سطح معناداری | ۰۰۰/۰ |
تعداد معتبر | ۳۱۱ |
** با سطح معناداری کمتر از ۰۵/۰
فرضیه فرعی ۲: بین خرید سازمانی و عملکرد تجاری شرکت های تولیدی استان کرمانشاه رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
نتایج آزمون ضریب همبستگی اسپرمن در جدول زیر نشان می دهد که بین خرید سازمانی به عنوان یکی از شاخص های قدرت بازاریابی و عملکرد تجاری شرکت های تولیدی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. در این باره ضریب همبستگی برابر با ۴۲۲/۰ و سطح معناداری (۰۰۰/۰) کمتر از ۰۵/۰ می باشد. بنابراین می توان نتیجه گرفت که هرچه سیستم خرید سازمانی شرکت های تولیدی بهتر عمل کند میزان عملکرد آنها نیز بهتر خواهد بود و برعکس.
جدول ۴- ۱۰- نتایج آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن بین خرید سازمانی و عملکرد تجاری
آزمون آماری | خرید سازمانی / عملکرد تجاری |
ضریب همبستگی اسپیرمن | **۴۲۲/۰ |
سطح معناداری | ۰۰۰/۰ |
تعداد معتبر | ۳۱۱ |
** با سطح معناداری کمتر از ۰۵/۰
فرضیه فرعی ۳: بین رفتار مصرف کننده و عملکرد تجاری شرکت های تولیدی استان کرمانشاه رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
نتایج آزمون ضریب همبستگی اسپرمن در جدول زیر نشان می دهد که بین رفتار مصرف کننده به عنوان یکی از شاخص های قدرت بازاریابی و عملکرد تجاری شرکت های تولیدی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. در این باره ضریب همبستگی برابر با ۲۹۸/۰ و سطح معناداری (۰۰۰/۰) کمتر از ۰۵/۰ می باشد. بنابراین می توان نتیجه گرفت که هرچه رفتار مصرف کننده شرکت های تولیدی بهتر باشد میزان عملکرد آنها نیز بهتر خواهد بود و برعکس.
جدول ۴- ۱۱- نتایج آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن بین رفتار مصرف کننده و عملکرد تجاری
آزمون آماری | رفتار مصرف کننده / عملکرد تجاری |
ضریب همبستگی اسپیرمن | **۲۹۸/۰ |
سطح معناداری | ۰۰۰/۰ |
تعداد معتبر | ۳۱۱ |
** با سطح معناداری کمتر از ۰۵/۰
فرضیه فرعی ۴: بین بازاریابی درونی و عملکرد تجاری شرکت های تولیدی استان کرمانشاه رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
نتایج آزمون ضریب همبستگی اسپرمن در جدول زیر نشان می دهد که بین بازاریابی درونی به عنوان یکی از شاخص های قدرت بازاریابی و عملکرد تجاری شرکت های تولیدی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. در این باره ضریب همبستگی برابر با ۵۴۱/۰ و سطح معناداری (۰۰۰/۰) کمتر از ۰۵/۰ می باشد. بنابراین می توان نتیجه گرفت که هرچه بازاریابی درونی شرکت های تولیدی بهتر عمل کند میزان عملکرد آنها نیز بهتر خواهد بود و برعکس.
جدول ۴- ۱۲- نتایج آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن بین بازاریابی درونی و عملکرد تجاری
آزمون آماری | بازاریابی درونی / عملکرد تجاری |
ضریب همبستگی اسپیرمن | **۵۴۱/۰ |
سطح معناداری | ۰۰۰/۰ |
تعداد معتبر | ۳۱۱ |
** با سطح معناداری کمتر از ۰۵/۰
مدل اندازه گیری یا تحلیل عاملی تأییدی در سطح متغیرهای پژوهش
تحلیل عامل تاییدی متغیر کانال توزیع
در پرسشنامه «بررسی تأثیر قدرت بازاریابی بر عملکرد تجاری شرکت های تولیدی استان کرمانشاه» میزان تأثیر متغیر کانال توزیع بر عملکرد تجاری با بهره گرفتن از ۶ سؤال نشانگر بررسی شده است (سؤال های ۱ تا ۶).
مدل زیر مدل استاندارد شده بررسی متغیر کانال توزیع در نرم افزار لیزرل می باشد که رابطه متغیر و نشانگرهای آن ترسیم شده است :
شکل۴- ۱- مدل استاندارد بررسی متغیر کانال توزیع در نرم افزار لیزرل
با توجه به شکل بالا معیارهای ریشه دوم برآورد خطای واریانس تقریب، مقدار احتمال، و کای دو تقسیم بر درجه آزادی در سطح قابل قبولی قرار دارند و مدل دارای برازش مناسب می باشد. لذا می توان پارامتر های برآورد شده در مدل را به لحاظ آماری قابل اتکا دانست و از تطابق پذیری نشانگرها با سازه های مورد مطالعه استفاده نمود. مدل (۴-۱) نشان می دهد که سؤال ۳ دارای بیشترین تاثیر با میزان تاثیر ۷۳/۰ و سوال ۱ دارای کمترین تاثیر با میزان تاثیر ۲۵/۰ روی عامل کانال توزیع می باشند.
اکنون به بررسی معنی داری هر یک از روابط فوق با بهره گرفتن از نمودار آماره تی استودنت می پردازیم. با توجه به اینکه مقدار آماره تی استودنت نشان داده شده در مدل صفحه بعد برای هر یک از سؤال ها بیشتر از ۹۶/۱ است، در نتیجه همه روابط فوق معنی دار می باشند.
شکل۴- ۲- مدل استاندارد بررسی عامل کانال توزیع در نرم افزار لیزرل براساس مقدار t
مقادیر محاسبه شده تی برای هر یک از بار های عاملی هر نشانگر باقیمانده با سازه یا متغیر پنهان خود بالای ۹۶/۱ است، لذا می توان همسویی سؤالات پرسشنامه برای اندازه گیری مفاهیم را در این مرحله معتبر دانست. در واقع نتایج جدول فوق نشان می دهد آنچه پژوهشگر توسط سؤالات پرسشنامه قصد سنجش آن ها را داشته است توسط این ابزار پژوهشگر شده است. با توجه به مقادیر آماره تی استودنت مربوط به خطاها ملاحظه می گردد که مقادیر این آماره برای همه سؤال ها بیشتر از ۹۶/۱ است و نشان می دهد که با مقدار معناداری از خطا مواجه هستیم البته به دلیل اینکه روابط بین این سؤال ها با متغیر همه بالا و معنی دار هستند، این خطاها قابل چشم پوشی است. برای آنکه نشان دهیم این مقادیر به دست آمده تا چه حد با واقعیت های موجود در مدل تطابق دارد باید شاخص های برازش مورد مطالعه قرار گیرد. همچنین با توجه به بارهای عاملی موجود در هر یک از ابعاد می توان در مورد اهمیت هر یک از نشانگرها تصمیم گیری نمود.
جدول ۴- ۱۳- بارهای عاملی و مقدار تی نشانگرهای مربوط به بررسی عامل کانال توزیع
سازه پژوهش | علامت در مدل | بار عاملی در مدل اشباع شده | مقدار تی |
کانال توزیع | سوال ۱ | ۲۵/۰ | ۹۶/۱ |
سوال ۲ | ۳۳/۰ | ۵۵/۲ | |
سوال ۳ | ۷۳/۰ | ۰۴/۴ | |
سوال ۴ | ۴۰/۰ | ۹۵/۴ | |
سئوال ۵ | ۴۹/۰ | ۹۲/۳ | |
سئوال ۶ | ۶۳/۰ | ۱۸/۵ |
برای بررسی مدل تحلیل عاملی تأییدی چندین مشخصه برازندگی وجود دارد. در مدل موردنظر برای متغیر کانال توزیع، شاخص های مختلف برازندگی که با بهره گرفتن از اطلاعات نرم افزار لیزرل استخراج شده است به شرح زیر می باشد :
جدول ۴- ۱۴- شاخص های برازندگی مدل نهایی تحلیل عامل تاییدی عامل کانال توزیع
شاخص ها | حد مطلوب | مقدار گزارش شده |
میانگین مجذور پس ماندهاRMR | نزدیک به صفر | ۰۹۳/۰ |
میانگین مجذور پس ماندها استاندارد شده SRMR | نزدیک به صفر | ۰۷۷/۰ |
شاخص برازندگی GFI | ۹/۰ و بالاتر | ۹۳/۰ |
شاخص نرم شده برازندگی (NFI) | ۹/۰ و بالاتر | ۹۲/۰ |
شاخص نرم نشده برازندگی (NNFI) | ۹/۰ و بالاتر | ۹۳/۰ |
شاخص برازندگی فزاینده (IFI) | ۹/۰ و بالاتر | ۹۰/۰ |
شاخص برازندگی تطبیقی(CFI) | ۹/۰ و بالاتر | ۹۰/۰ |
ریشه دوم برآورد واریانس خطای تقریب، RMSEA | ۱۰/۰ و کمتر | ۱۰/۰ |
همانطور که مشخصه های برازندگی جدول نشان می دهد داده های این پژوهش با ساختار عاملی و زیربنای نظری پژوهش برازش مناسبی دارد و این بیانگر همسو بودن سؤالات با سازه های نظری است.
تحلیل عامل تاییدی متغیر خرید سازمانی
در پرسشنامه «بررسی تأثیر قدرت بازاریابی بر عملکرد تجاری شرکت های تولیدی استان کرمانشاه» میزان تأثیر متغیر خرید سازمانی بر عملکرد تجاری با بهره گرفتن از ۷ سؤال نشانگر بررسی شده است (سؤال های ۷ تا ۱۳). مدل صفحه بعد مدل استاندارد شده بررسی متغیر کانال توزیع در نرم افزار لیزرل می باشد که رابطه متغیر و نشانگرهای آن ترسیم شده است :
شکل۴- ۳- مدل استاندارد بررسی متغیر خرید سازمانی در نرم افزار لیزرل
با توجه به شکل بالا معیارهای مقدار احتمال، ریشه دوم برآورد خطای واریانس تقریب و مقدار کای دو تقسیم بر درجه آزادی در سطح قابل قبولی قرار دارند و مدل دارای برازش مناسب می باشد. لذا می توان پارامتر های برآورد شده در مدل را به لحاظ آماری قابل اتکا دانست و از تطابق پذیری نشانگرها با سازه های مورد مطالعه استفاده نمود. مدل (۴-۳) نشان می دهد که سوال ۱۱ دارای بیشترین تاثیر با میزان تاثیر ۵۹/۰ و سوال ۱۲ دارای کمترین تاثیر با میزان تاثیر ۲۹/۰ روی عامل خرید سازمانی می باشند.
اکنون به بررسی معنی داری هر یک از روابط فوق با بهره گرفتن از نمودار آماره تی استودنت می پردازیم. با توجه به اینکه مقدار آماره تی استودنت نشان داده شده در شکل صفحه بعد برای هر یک از سؤال ها بیشتر از ۹۶/۱ است، در نتیجه همه روابط فوق معنی دار می باشند.
شکل۴- ۴- مدل استاندارد بررسی عامل خرید سازمانی در نرم افزار لیزرل براساس مقدار t
مقادیر محاسبه شده تی برای هر یک از بارهای عاملی هر نشانگر باقی مانده با سازه یا متغیر پنهان خود بالای ۹۶/۱ است، لذا می توان همسویی سؤالات پرسشنامه برای اندازه گیری مفاهیم را در این مرحله معتبر دانست. در واقع نتایج جدول فوق نشان می دهد آنچه پژوهشگر توسط سؤالات پرسشنامه قصد سنجش آن ها را داشته است توسط این ابزار انجام شده است. با توجه به مقادیر آماره تی استودنت مربوط به خطاها ملاحظه می گردد که مقادیر این آماره برای همه سؤال ها بیشتر از ۹۶/۱ است و نشان می دهد که با مقدار معناداری از خطا مواجه هستیم البته به دلیل اینکه روابط بین این سوال ها با متغیر همه بالا و معنی دار هستند، این خطاها قابل چشم پوشی است. برای آنکه نشان دهیم این مقادیر به دست آمده تا چه حد با واقعیت های موجود در مدل تطابق دارد باید شاخص های برازش مورد مطالعه قرار گیرد. همچنین با توجه به بارهای عاملی موجود در هر یک از ابعاد می توان در مورد اهمیت هر یک از نشانگرها تصمیم گیری نمود.
جدول ۴- ۱۵- بارهای عاملی و مقدار تی نشانگرهای مربوط به بررسی عامل خرید سازمانی
سازه پژوهش | علامت در مدل | بار عاملی در مدل اشباع شده | مقدار تی |
خرید سازمانی | سوال ۷ | ۵۰/۰ | ۸۷/۳ |
سوال ۸ | ۴۲/۰ | ۲۴/۳ | |
سوال ۹ | ۵۶/۰ | ۳۶/۴ | |
سوال ۱۰ | ۴۳/۰ | ۳۲/۳ | |
سوال ۱۱ | ۵۹/۰ | ۵۷/۴ | |
سوال ۱۲ | ۲۹/۰ | ۱۶/۲ | |
سوال ۱۳ | ۴۹/۰ | ۷۷/۳ |
برای بررسی مدل تحلیل عاملی تأییدی چندین مشخصه برازندگی وجود دارد. در مدل موردنظر برای متغیر کیفیت شاخص های مختلف برازندگی که با بهره گرفتن از اطلاعات نرم افزار لیزرل استخراج شده است به شرح زیر می باشد:
جدول ۴- ۱۶- شاخص های برازندگی مدل تحلیل عامل تاییدی عامل خرید سازمانی
شاخص | حد مطلوب | مقدار گزارش شده |
میانگین مجذور پس ماندهاRMR | نزدیک به صفر | ۱۴/۰ |
میانگین مجذور پس ماندهااستاندارد شده SRMR | نزدیک به صفر | ۰۹۹/۰ |
شاخص برازندگی GFI | ۹/۰ و بالاتر | ۹۸/۰ |
شاخص نرم شده برازندگی (NFI) | ۹/۰ و بالاتر | ۹۶/۰ |
شاخص نرم نشده برازندگی (NNFI) | ۹/۰ و بالاتر | ۹۵/۰ |
شاخص برازندگی فزاینده (IFI) | ۹/۰ و بالاتر | ۹۷/۰ |
شاخص برازندگی تطبیقی(CFI) | ۹/۰ و بالاتر | ۹۳/۰ |
ریشه دوم برآورد واریانس خطای تقریب، RMSEA | ۱۰/۰ و کمتر | ۰۹۹/۰ |
همانطور که مشخصه های برازندگی جدول نشان می دهد داده های این پژوهش با ساختار عاملی و زیربنای نظری پژوهش برازش مناسبی دارد و این بیانگر همسو بودن سؤالات با سازه های نظری است.
تحلیل عامل تاییدی متغیر رفتار مصرف کننده
در پرسشنامه «بررسی تأثیر قدرت بازاریابی بر عملکرد تجاری شرکت های تولیدی استان کرمانشاه» میزان تأثیر متغیر رفتار مصرف کننده بر عملکرد تجاری با بهره گرفتن از ۴ سوال نشانگر بررسی شده است (سوال های ۱۴ تا ۱۷). مدل زیر مدل استاندارد شده بررسی متغیر رفتار مصرف کننده در نرم افزار لیزرل می باشد که رابطه متغیر و نشانگرهای آن ترسیم شده است :
شکل۴- ۵- مدل استاندارد بررسی متغیر رفتار مصرف کننده در نرم افزار لیزرل
با توجه به شکل بالا معیارهای مقدار احتمال، ریشه دوم برآورد خطای واریانس تقریب و کای دو تقسیم بر درجه آزادی در سطح قابل قبولی قرار دارند و مدل دارای برازش مناسب می باشد. لذا می توان پارامترهای برآورد شده در مدل را به لحاظ آماری قابل اتکا دانست و از تطابق پذیری نشانگرها با سازه های مورد مطالعه استفاده نمود. شکل بالا نشان می دهد. که سؤال ۱۶ دارای بیشترین تاثیر با میزان تاثیر ۶۲/۰ و سوال ۱۷ دارای کمترین تاثیر با میزان تاثیر ۴۹/۰ روی عامل مکانیزم رفتاری می باشند.
اکنون به بررسی معنی داری هر یک از روابط فوق با بهره گرفتن از نمودار آماره تی استودنت می پردازیم. با توجه به اینکه مقدار آماره تی استودنت نشان داده شده در شکل زیر برای هر یک از سؤال ها بیشتر از ۹۶/۱ است، در نتیجه همه روابط فوق معنی دار می باشند.
شکل۴- ۶- مدل استاندارد بررسی عامل رفتار مصرف کننده در نرم افزار لیزرل براساس مقادیر t
مقادیر محاسبه شده تی برای هر یک از بارهای عاملی هر نشانگر باقی مانده با سازه یا متغیر پنهان خود بالای ۹۶/۱ است، لذا می توان همسویی سؤالات پرسشنامه برای اندازه گیری مفاهیم را در این مرحله معتبر دانست. در واقع نتایج جدول فوق نشان می دهد آنچه پژوهشگر توسط سوالات پرسشنامه قصد سنجش آن ها را داشته است توسط این ابزار انجام شده است. با توجه به مقادیر آماره تی استیودنت مربوط به خطاها ملاحظه می گردد که مقادیر این آماره برای همه سؤال ها بیشتر از ۹۶/۱ است و نشان می دهد که با مقدار معناداری از خطا مواجه هستیم البته به دلیل اینکه روابط بین این سؤال ها با متغیر همه بالا و معنی دار هستند، این خطاها قابل چشم پوشی است. برای آنکه نشان دهیم این مقادیر به دست آمده تا چه حد با واقعیت های موجود در مدل تطابق دارد باید شاخص های برازش مورد مطالعه قرار گیرد. همچنین با توجه به بارهای عاملی موجود در هر یک از ابعاد می توان در مورد اهمیت هر یک از نشانگرها تصمیم گیری نمود.
جدول ۴- ۱۷- بارهای عاملی و مقدار T نشانگرهای مربوط به بررسی عامل رفتار مصرف کننده
سازه پژوهش | علامت در مدل | بار عاملی در مدل اشباع شده | T-Value |
رفتار مصرف کننده | سوال ۱۴ | ۶۱/۰ | ۴۹/۴ |
سوال ۱۵ | ۵۱/۰ | ۷۶/۳ | |
سوال ۱۶ | ۶۲/۰ | ۵۵/۴ | |
سوال ۱۷ | ۴۹/۰ | ۶۳/۳ |
برای بررسی مدل تحلیل عاملی تأییدی چندین مشخصه برازندگی وجود دارد. در مدل موردنظر برای متغیر رفتار مصرف کننده شاخص های مختلف برازندگی که با بهره گرفتن از اطلاعات نرم افزار لیزرل استخراج شده است به شرح زیر می باشد :
جدول ۴- ۱۸- شاخص های برازندگی مدل تحلیل عامل تاییدی عامل رفتار مصرف کننده
شاخص | حد مطلوب | مقدار گزارش شده |
میانگین مجذور پس ماندهاRMR | نزدیک به صفر | ۰۷۱/۰ |
میانگین مجذور پس ماندهااستاندارد شده SRMR | نزدیک به صفر | ۰۸۷/۰ |
شاخص برازندگی GFI | ۹/۰ و بالاتر | ۹۳/۰ |
شاخص نرم شده برازندگی (NFI) | ۹/۰ و بالاتر | ۹۲/۰ |
شاخص نرم نشده برازندگی (NNFI) | ۹/۰ و بالاتر | ۹۷/۰ |
شاخص برازندگی فزاینده (IFI) | ۹/۰ و بالاتر | ۹۵/۰ |
شاخص برازندگی تطبیقی(CFI) | ۹/۰ و بالاتر | ۹۸/۰ |
ریشه دوم برآورد واریانس خطای تقریب، RMSEA | ۰۸/۰ و کمتر | ۰۷۳/۰ |
همان طور که مشخصه های برازندگی جدول نشان می دهد داده های این پژوهش با ساختار عاملی و زیربنای نظری پژوهش برازش مناسبی دارد و این بیانگر همسو بودن سؤالات با سازه های نظری است.
تحلیل عامل تاییدی متغیر بازاریابی درونی
در پرسشنامه «بررسی تأثیر قدرت بازاریابی بر عملکرد تجاری شرکت های تولیدی استان کرمانشاه» میزان تأثیر متغیر بازاریابی درونی بر عملکرد تجاری با بهره گرفتن از ۵ سوال نشانگر بررسی شده است(سوال های ۱۸ تا ۲۲).
مدل صفحه بعد مدل استاندارد شده بررسی متغیر بازاریابی درونی در نرم افزار لیزرل می باشد که رابطه متغیر و نشانگرهای آن ترسیم شده است :
شکل۴- ۷- مدل استاندارد بررسی متغیر بازاریابی درونی در نرم افزار لیزرل
با توجه به شکل بالا معیارهای مقدار احتمال، ریشه دوم برآورد خطای واریانس تقریب و کای دو تقسیم بر درجه آزادی در سطح قابل قبولی قرار دارند و مدل دارای برازش مناسب می باشد. لذا می توان پارامترهای برآورد شده در مدل را به لحاظ آماری قابل اتکا دانست و از تطابق پذیری نشانگرها با سازه های مورد مطالعه استفاده نمود. شکل بالا نشان می دهد. که سؤال ۱۹ دارای بیشترین تاثیر با میزان تاثیر ۷۴/۰ و سؤال های ۲۰ و ۲۱ دارای کمترین تاثیر با میزان تاثیر ۳۷/۰ روی عامل بازاریابی درونی می باشند.
اکنون به بررسی معنی داری هر یک از روابط فوق با بهره گرفتن از نمودار آماره تی استودنت می پردازیم. با توجه به اینکه مقدار آماره تی استودنت نشان داده شده در شکل زیر برای هر یک از سؤال ها بیشتر از ۹۶/۱ است، در نتیجه همه روابط فوق معنی دار می باشند.
شکل۴- ۸- مدل استاندارد بررسی عامل بازاریابی درونی در نرم افزار لیزرل براساس مقادیر t
مقادیر محاسبه شده تی برای هر یک از بارهای عاملی هر نشانگر باقی مانده با سازه یا متغیر پنهان خود بالای ۹۶/۱ است، لذا می توان همسویی سؤالات پرسشنامه برای اندازه گیری مفاهیم را در این مرحله معتبر دانست. در واقع نتایج جدول فوق نشان می دهد آنچه پژوهشگر توسط سؤالات پرسشنامه قصد سنجش آن ها را داشته است توسط این ابزار انجام شده است. با توجه به مقادیر آماره تی استیودنت مربوط به خطاها ملاحظه می گردد که مقادیر این آماره برای همه سؤال ها بیشتر از ۹۶/۱ است و نشان می دهد که با مقدار معناداری از خطا مواجه هستیم البته به دلیل اینکه روابط بین این سؤال ها با متغیر همه بالا و معنی دار هستند، این خطاها قابل چشم پوشی است. برای آنکه نشان دهیم این مقادیر به دست آمده تا چه حد با واقعیت های موجود در مدل تطابق دارد باید شاخص های برازش مورد مطالعه قرار گیرد. همچنین با توجه به بارهای عاملی موجود در هر یک از ابعاد می توان در مورد اهمیت هر یک از نشانگرها تصمیم گیری نمود.
جدول ۴- ۱۹- بارهای عاملی و مقدار تی نشانگرهای مربوط به بررسی عامل بازاریابی درونی
سازه پژوهش | علامت در مدل | بار عاملی در مدل اشباع شده | T-Value |
بازاریابی درونی | سوال ۱۸ | ۶۲/۰ | ۷۲/۴ |
سوال ۱۹ | ۷۴/۰ | ۴۲/۵ | |
سوال ۲۰ | ۳۷/۰ | ۸۴/۲ | |
سوال ۲۱ | ۳۷/۰ | ۸۶/۲ | |
سوال ۲۲ | ۴۰/۰ | ۰۴/۳ |
برای بررسی مدل تحلیل عاملی تأییدی چندین مشخصه برازندگی وجود دارد. در مدل موردنظر برای متغیر بازاریابی درونی شاخص های مختلف برازندگی که با بهره گرفتن از اطلاعات نرم افزار لیزرل استخراج شده است به شرح زیر می باشد:
جدول ۴- ۲۰- شاخص های برازندگی مدل تحلیل عامل تاییدی عامل بازاریابی درونی
شاخص | حد مطلوب | مقدار گزارش شده |
میانگین مجذور پس ماندهاRMR | نزدیک به صفر | ۰۲۰/۰ |
میانگین مجذور پس ماندهااستاندارد شده SRMR | نزدیک به صفر | ۰۱۸/۰ |
شاخص برازندگی GFI | ۹/۰ و بالاتر | ۱ |
شاخص نرم شده برازندگی (NFI) | ۹/۰ و بالاتر | ۹۹/۰ |
شاخص نرم نشده برازندگی (NNFI) | ۹/۰ و بالاتر | ۱۹/۱ |
شاخص برازندگی فزاینده (IFI) | ۹/۰ و بالاتر | ۰۹/۱ |
شاخص برازندگی تطبیقی(CFI) | ۹/۰ و بالاتر | ۱ |
ریشه دوم برآورد واریانس خطای تقریب، RMSEA | ۰۸/۰ و کمتر | ۰۴۶/۰ |
همانطور که مشخصه های برازندگی جدول نشان می دهد داده های این پژوهش با ساختار عاملی و زیربنای نظری پژوهش برازش مناسبی دارد و این بیانگر همسو بودن سؤالات با سازه های نظری است.
تحلیل عامل تاییدی متغیر وابسته عملکرد تجاری
در پرسشنامه «بررسی تأثیر قدرت بازاریابی بر عملکرد تجاری شرکت های تولیدی استان کرمانشاه» میزان تأثیر متغیر وابسته عملکرد تجاری با بهره گرفتن از ۵ سؤال نشانگر بررسی شده است (سؤال های ۲۳ تا ۲۷). مدل زیر مدل استاندارد شده بررسی متغیر عملکرد تجاری در نرم افزار لیزرل می باشد که رابطه متغیر و نشانگرهای آن ترسیم شده است :
شکل۴- ۹- مدل استاندارد بررسی متغیر وابسته عملکرد تجاری در نرم افزار لیزرل
با توجه به شکل بالا معیارهای مقدار احتمال، ریشه دوم برآورد خطای واریانس تقریب و کای دو تقسیم بر درجه آزادی در سطح قابل قبولی قرار دارند و مدل دارای برازش مناسب می باشد. لذا می توان پارامترهای برآورد شده در مدل را به لحاظ آماری قابل اتکا دانست و از تطابق پذیری نشانگرها با سازه های مورد مطالعه استفاده نمود. شکل بالا نشان می دهد. که سؤال ۲۶ دارای بیشترین تاثیر با میزان تاثیر ۹۰/۰ و سؤال ۲۳ دارای کمترین تاثیر با میزان تاثیر ۳۶/۰ روی عامل عملکرد تجاری می باشند.
اکنون به بررسی معنی داری هر یک از روابط فوق با بهره گرفتن از نمودار آماره تی استودنت می پردازیم. با توجه به اینکه مقدار آماره تی استودنت نشان داده شده در شکل زیر برای هر یک از سؤال ها بیشتر از ۹۶/۱ است، در نتیجه همه روابط فوق معنی دار می باشند.
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1399-12-17] [ 01:26:00 ب.ظ ]
|