آلفـای کرانبـاخ یک ضریب اعتبار است که میزان همبستگی مثبت اعضاء یک مجموعه را با هم منعکس می کند. آلفای کرانباخ بـرحسب میـانگین همبستگی داخلی میان پرسشهایی که یک مفهوم را می سنجد، محاسبه می شود هرقدر آلفای کرانباخ به عدد ۱ نزدیکتر باشد اعتبار سازگاری درونی بیشتر است. دراین تحقیق بااستفاده از نـرم افزار SPSSیافته های این پژوهش نشان می دهد که پرسشنامه بررسی تأثیر اجرای طرح مبارزه با اراذل و اوباش بر احساس امنیت شهروندان شهرستان کرمانشاه در کل دارای ضریب اعتبار۰.۹۳۲کرنباخ برخوردار است واین ضریب برای هر سه بخش پرسشنامه به ترتیب برابر ۰.۸۸۸،۰.۹۲۳،۰.۹۲۸ که نشانـگر قابلیت اتکاء واعتبار پرسشنامه می باشد.
دانلود پایان نامه - مقاله - پروژه
۳-۱۰ روش های آماری تجزیه وتحلیل اطلاعات
در پـژوهش به کمک تحلیـل داده های گردآوری شده سئوالهای تحقیق بــررسی می شوند. «داده ها» به اطلاعــات خام گردآوری شده از طریق پرسشنامه، مصاحبه یا مشاهده یا پایگاه داده های دسته دوم اسناد و مدارک اشاره دارد. با سازماندهی داده ها به طریقی معین، تحـلیـل آنـها و نتیجه گیری از آنها جواب مسئله ای که محقق در جست وجوی آن است یافته خواهد شد.
در اکثر پژوهش های سازمانی، محقق علاقمند است بداند که پـدیـده های معینی با چه تواتری روی می دهند، و میزان تغییر پذیری در این مجموعه چگونه است (یعنی، میزان گرایش یا پراکندگی از مرکز متغیرهای وابسته و مستقل). اینها با عنوان آمار توصیفی شناخته شده اند.( آماری که پدیده های مورد نظر را توصیف می کند). فراتر از این ممکن است لازم باشد که مشخص شود که چه روابطی میان متغیر ها و سایر اجزاء وجود دارد. اینگونه تجزیه و تحـلیل ها آمـار استنباطی نامیده میشود.
در این تحقیق از روش آماری فراوانی، اندازه های گرایش مرکزی وآزمون کلموگرف- اسمیرنوف، آزمون نرمال، آزمون دوجمله ای، آزمون استقلال، که در فصل بعدی مورد استفاده قرار گرفته است به اختصار توضیح داده می شود.
۳-۱۰-۱ آمار توصیفی
متغیر مستقل: متغیر پیش فرض است و متغیر وابسته بر اساس تغییرات آن اندازه گیری و تعیین می شود. در تحقیق آزمایشی، متغیر مستقل توسط محقق دستکاری می شود تا تأثیرات آن بر تغییرات متغیر وابسته مشخص شود.
متغیر وابسته: متغیری است که ارزش یا مقدار آن به متغیر مستقل بستگی دارد. متغیر وابسته در اختیار محقق نیست و محقق نمی تواند در آن دخل و تصرف یا دستکاری کند.
طبقه بندی عمده دیگری که از متغیرها شده است بر این اساس است که آیا متغیر، گسسته است یا پیوسته؟
متغیر پیوسته: متغیری است که هر ارزش یا مقدار ( اعشاری، کسری ) را می توان به آن اختصاص داد و هر عددی که بین دو واحد آن انتخاب شود دارای معنی و مفهوم است. مانند سن، قد، وزن و نمره های پیشرفت تحصیلی.
فراوانی– فراوانی صرفأ به تعداد دفعاتی که مقوله های فــرعی یک پدیده رخ می دهد، اشاره دارد که از محل آن درصد و درصد تجمعی رویدادهای این مقوله فرعی را می توان به آسانی محاسبه کرد.
اندازه های گرایش مرکزی و پراکندگی – دسته بندی یک سلسله مشاهدات به گونه ای معنادار که توصیفی از کل داده ها را نشان می دهند تا ویژگیهای اساسی درک شوند یا داده هـا شناخته شوند. اندازه های گرایش مرکزی عبارتنداز: میانگین، مد، میانه.
اندازه های پراکندگی عبارتند از: دامنه، واریانس، انحراف استاندارد، انحراف معیار.
میانگین– یک اندازه گرایش مرکزی است که تصویری کلی از داده ها را به دست می دهد، بدون اینکه ضرورت داشته باشد هر یک از مشاهده های موجود در یک مجموعه داده ها را نشان دهد.
میانه– نقطه وسط از گروه مشاهدات است.
مد– پدیده ای که بیشترین فراوانی را دربین مشاهدات توصیف می کند.
مفهوم چولگی: میزان عدم تقارن منحنی فراوانی را چولگی می نامند.
مفهوم برجستگی: کشیدگی یا پخی منحنی فراوانی را نسیت به منحنی نرمال استاندارد، برجستگی آن می نامند
۳-۱۰-۲ آمار استنباطی
۳-۱۰-۲-۱ مفهوم significance
معنی دار(significance)،که به اختصار آن را با (sig)نشان می دهیم،میزان خطایی است که در رد فرضیه صفر(H0) مرتکب می شویم.
Sig به P-value نیز معروف است. هرچه مقدار sig کمتر باشد، رد فرضیه صفر سادهتر میشود. آلفا(α) سطح خطایی است که محقق در نظر میگیرد (که معمولاً ۵ درصد است) به طور کلی می توان گفت: اگر sig<α باشد آنگاه فرض H0رد می گردد. اگر sig≥αباشد فرض H0رد نمیگردد.
۳-۱۰-۲-۲ مفهوم نیکویی برازش
این آزمون برای بررسی نوع توزیع داده ها در متغییر های کیفی یا متغیرهای کمی دسته بندی شده مورد استفاده قرار میگیرد.
۳-۱۰-۲-۳ مفهوم آزمون Binominal
این آزمون (که گاهی آزمون نسبت نامیده می شود)، زمانی به کار می رود که می خواهیم نسبت خاصی را در جامعه بررسی کنیم.
این آزمون برای تشخیص تأثیر یا عدم تأثیر یک متغیر در پدیده ای معین استفاده می شود. معمولاً در طراحی فرض های این آزمون H0 بیانگر عدم تأثیر متغیر و Hبیانگر تأثیر متغیر می باشد.
H0: متغیرتأثیر ندارد
H1متغیرتأثیر دارد
۳-۱۰-۲-۴ مفهوم آزمون استقلال
در مفاهیم آماری بسیاری از دانشمندان تلاش کرده اند تا نظم و مدلی را برای برخی از توزیع ها ارائه نمایند که به اصطلاح آنها را خانواده های توزیع می نامیم و استفاده از آنها باعث شده است که پیش  زمینه ایی از توزیع ها را همواره آماده و مهیا داشته باشیم تا توانایی مطالعه درباره فرآیندی که از این توزیع ها پیروی می کند را داشته باشیم یکی از توزیع های مطرح در علم آمار توزیع کای دو است که نقش و اهمیت آن در برآوردها و آزمون ها بر هیچ آماردانی پوشیده نیست. در این پژوهش سعی بر آن است که ضمن معرفی توزیع کای دو برخی از کاربرد های آن را در دو بخش تک متغیره و چند متغیره بیان و تشریح نماییم. لذا به کاربرد توزیع کای دو در فضاهای تک متغیره و تعمیم این کاربردها به فضای چند متغیره می باشد ولی بهتر آن دیده شد که قبل از پرداختن به کاربردهای توزیع کای دو کاربردهای توزیع کای دو را در فضای تک متغیره با آمار ناپارامتری شروع و سپس آزمون هایی از کای دو را بیان می کنیم که شامل آزمون استقلال در جداول توافقی دو طرفه و سه طرفه و چند طرفه می باشد، سپس نقش کای دو را در زمانیکه فرض استقلال رد شود مورد ارزیابی قرار می دهیم در پایان نقش کای دو را بررسی می نماییم. و با بیان برخی از نتایج فرم درجه دوم بحث را ادامه می دهیم.
فصل چهارم:
تجزیه و تحلیل داده ها
۴-۱ مقدمه
در پژوهشهای علمی، تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده از نمونه های آماری، مرحله مهمی از تحقیق تلقی میشود به علت اینکه محقق، در این مرحله به نتیجه نهایی خواهد رسید. یعنی با بهره گرفتن از یک روش تحقیق، داده ها تجزیه و تحلیل و فرضیات آزمون و نهایتاً نتیجهگیری نهایی برای گزارش انجام خواهد شد. در این فصل، اطلاعات مربوط به متغیر های تعیین تأثیر اجرای طرح مبارزه با اراذل و اوباش بر احساس امنیت شهروندان شهرستان کرمانشاه که جزء نمونه بودند و اطلاعات مربوط به متغیرهای مربوط به که عبارتند از اجرای طرح مبارزه با اراذل و اوباش، آموزش و آمادگی کارکنان درگیر در طرح، انجام عملیات روانی در اجرای بهینه طرح، آموزش و مشارکت مردم در اجرای طرح، هماهنگی و تعامل پلیس و سایر نهادها و سازمانها (مقامات سیاسی، دستگاه قضایی و…) در اجرای بهینه طرح بودند، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتهاند تا ارتباط و تأثیر متغیرها برای آزمون فرضیه تحقیق بررسی شود. داده های تحقیق با بهره گرفتن از نرمافزار Data Enteryورود اطلاعات شد و سپس داده های جمعآوری شده با بهره گرفتن از نرم افزار Excel محاسبه و دسته بندی و سپس با نرمافزارهای SPSS، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتهاند. تحلیل داده ها در بخش توصیفی با محاسبه شاخصهای مرکزی از جمله میانگین، میانه و مد و شاخصهای پراکندگی واریانس، چولگی و برجستگی صورت پذیرفته است. این شاخصهـا به تفکیک و همچنین به صورت کلـی انجام داده شدهاست. در ادامه در بخش استنباطی ابتدا اعتبار متغیرهای مدل مورد سنجش قرار گرفت. برای سنجش اعتبار مدل، لازم است پیش فرضهایی برقرار باشد. این پیش فرضها با بهره گرفتن از نمودارها و یا آزمونهای مناسب کنترل میشوند. فرض نرمال بودن داده ها، نداشتن نقاط پرت با بهره گرفتن از نمودارها و آزمونهای مناسب کنترل شد. همچنین نقاط پرت نیز شناسایی و از محاسبات کنار گذاشته شدند. پس از اطمینان از اعتبار مدل، آزمون فرضیات برای تأیید فرضیه ها انجام میگردد.
۴-۲ بخش تحلیل توصیفی داده ها
۴-۲-۱ تحلیل توصیفی توزیع جنسیت شرکت کنندگان در طرح
با توجه به جدول شماره (۴-۱) که مربوط به توزیع جنس شرکت کنندگان در طرح میباشد، مشاهده میشود که مد یا بیشترین فراوانی درگزینه ۱ قرار گرفته است. انحراف معیار یا پراکندگی داده ها از میانگین ۰.۴۹۸است که نشان دهنده پراکندگی بسیار کم میباشد. بنا به فاکتورهای جامعه نرمال مبنی بر برخورداری از ضریب چولگی صفر و ضریب برجستگی سه مشاهده میشود که فاکتورهای ضریب چولگی و ضریب برجستگی برای توزیع جنست به ترتیب برابر۹۸۳و ۱.۰۳۹- است که نشانگرآن است توزیع جنس پاسخگویان طرح نرمال میباشد. همچنین با توجه به جداول فراوانی بدست آمده برای این متغیر مشاهـده میشود که ۷۱.۶درصد (۲۷۵ نفر) را مردان و ۲۸ درصد (۱۰۷ نفر) را زنان تشکیل دادهاند.

 

جدول ۴-۱ تحلیل توصیفی توزیع جنسیت شرکت کنندگان در طرح
  فراوانی درصد فراوانی درصد فراوانی موجود درصد فراوانی تجمعی
 
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...