پارامتر

 

مقدار

 

واحد

 

 

 

سختی محوری

 

۱۰۶×۵/۷

 

KN/m

 

 

 

سختی خمشی

 

۵۳۰۰۰

 

KNm/m

 

 

 

ضخامت

 

۳/۰

 

m

 

 

 

وزن

 

۵/۷

 

KN/m2

 

 

 

ضریب پواسون

 

۲۰/۰

 

-

 

 

 

قطر داخلی تونل

 

۶

 

m

 

 

 

۲-۶-۳-۴- معرفی شتاب نگاشت مورد استفاده در تحقیق
شتاب نگاشت مورد استفاده در تحقیق، مربوط به زلزله ال سنترو در سال ۱۹۴۰ می باشد. بخش ۵ ثانیه اول این شتاب نگاشت که دارای بیشینه شتاب می باشد مطابق شکل (۲-۲۱) در محاسبات مورد استفاده قرار گرفته که به صورت جابجایی افقی بر بستر خاک وارد شده است. البته با توجه به تاریخچه شدت زلزله های به وقوع پیوسته در شهر تبریز، این شتاب نگاشت برای بارگذاری تونل متروی تبریز انتخاب گردیده است.
دانلود پایان نامه - مقاله - پروژه
شکل (۲-۲۱) تاریخچه زمانی شتاب زلزله ال­سنترو با ۳/۰ PGA=
۲-۶-۳-۵- محاسبات
در این تحقیق، محاسبات شامل دو فاز است. اولین فاز محاسبه، تحلیل پلاستیک تونل مترو پس از اتمام ساخت است که در آن سازه ایجاد می شود سپس باید سازه و کلاستر خاک درون سازه مترو غیر فعال شود. دومین فاز محاسبه، تحلیل دینامیکی است که در آن زلزله بصورت فایل ورودی شتاب ایجاد شده توسط زلزله مربوطه (Acceleogram) شبیه سازی می شود. البته به منظور اثرات زلزله، جابجایی ها به صفر برگردانده شده و در واقع مدل کالیبره می شود و از فایل داده ها، فایل SMC مربوط به زلزله مورد نظر انتخاب شده است. تعداد گام های اضافی به ۲۵۰ و ضرایب میرایی رایلی نیز به صورت ۰۱/۰ تنظیم شده است.
۲-۶-۳-۶- بررسی تأثیر فاصله تونل­های دوقلو مترو در تحلیل جابجایی­ها و نیروی داخلی سیستم نگهداری تونل با اعمال زلزله ال سنترو
در این قسمت فاصله خارجی تونل ها در دو حالت ۷۰/۶ و ۲۰/۴ متری و تأثیر آن بر روی جابجائی ها و نیروهای وارد بر سیستم نگهداری تونل مورد بررسی قرار گرفته است.
۲-۶-۳-۶-۱- جابجائی ها
جابجائی های کلی تونل به همراه جابجائی های قائم مدل مربوط به فاصله تونل ها در دو حالت ۷۰/۶ و ۲۰/۴ متر و با اعمال زلزله ال سنترو در حالت ارتفاع ۹ متری سطح آب زیرزمینی در اشکال (۲-۲۲)، (۲-۲۳)، (۲-۲۴)، (۲-۲۵) نشان داده شده است. نتایج نشان می دهند که مقدار جابجائی ها با کاهش فاصله تونل ها، افزایش پیدا می­ کند. در نتیجه فاصله ۷۰/۶ متری مناسب تر است.
شکل (۲-۲۲) جابجائی های کلی تونل مترو مر بوط به فاصله ۷۰/۶ متری تونل های دوقلو مترو پس از اعمال زلزله ال­سنترو
شکل (۲-۲۳) جابجائی های قائم مدل مربوط به فاصله ۷۰/۶ متری تونل های دوقلو مترو پس از اعمال بار زلزله ال­سنترو
شکل (۲-۲۴) جابجائی های کلی تونل در اثر کاهش فاصله تونل های دوقلو مترو به ۲۰/۴ متر پس از اعمال زلزله ال­سنترو
شکل (۲-۲۵) جابجائی های قائم مدل در اثر کاهش فاصله تونل­های دوقلو مترو به ۲۰/۴ متر پس از اعمال زلزله ال­سنترو

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...