همانطور که در شکل ۴-۲۷ می توان مشاهده کرد ،با ادامه push تا رسیدن به جابجایی هدف ستون های طبقات پایین وارد ناحیه پلاستیک می شوند و مفاصل تشکیل شده در تیر ها تغییر شکل بیشتری می دهند .
شکل ۴-۲۷ تشکیل مفصل پلاستیک در قاب و میزان کرنش مفاصل تشکیل شده (MCE)
با توجه به نتایج بدست آمده ، قاب ۱۲ طبقه PBPD RC SMF دارای عملکرد CP (آستانه فروریزش) می باشد که از لحاظ عملکردی قاب ۱۲ طبقه PBPD RC SMF (MCE) دارای عملکردی برابر با هدف طراحی می باشد .
منحنی pushover
شکل ۴-۲۸ منحنی pushover قاب ۱۲ طبقه PBPD RC SMF (MCE) را نشان می دهد.
شکل ۴-۲۸ منحنی pushover قاب ۱۲ طبقه PBPD RC SMF(MCE)
۴-۳-۳-۳ زلزله بهره برداری
برای قاب ۱۲ طبقه تحت زلزله بهره برداری که شتاب مبنای آن ۱/۶ شتاب مبنای زلزله سطح خطر ۱ می باشد سازه دارای جابجایی هدف m ∆=۰٫۱۶ می باشد، که در این مقدار جابجایی سازه عملکرد o (خدمت رسانی بدون وقفه) را دارد و همانطور که در شکل ۴-۲۹ مشاهده می کنید فقط تیر های طبقات میانی و پایین وارد ناحیه پلاستیک شدند ولی ستون ها حتی در پای سازه مفصل پلاستیک را تشکیل ندادند ، که عملکرد کاملا مناسبی می باشد.
پایان نامه - مقاله - پروژه
شکل ۴-۲۹ تشکیل مفصل پلاستیک در قاب و میزان کرنش مفاصل تشکیل شده
منحنی pushover
شکل ۴-۳۰ منحنی pushover قاب ۱۲ طبقه PBPD RC SMF را نشان می دهد.
شکل ۴-۳۰ منحنی pushover قاب ۱۲ طبقه PBPD RC SMF ، بهره برداری
۴-۳-۴ بررسی عملکرد قاب ۲۰ طبقه PBPB RC SMF
۴-۳-۴-۱ سطح خطر ۱ (DBE)
ابتدا برای این قاب جابجایی هدف را مطابق Fema 356 محاسبه می کنیم. m ∆=۰٫۸۹۱
در این مورد تشکیل مفاصل پلاستیک از تیر های طبقات پایین و میانی شروع شده که در شکل ۴-۳۱ نشان داده شده است .
شکل ۴-۳۱ شروع تشکیل مفصل پلاستیک در قاب و میزان کرنش مفاصل تشکیل شده (DBE)
با ادامه push تا رسیدن به جابجایی هدف تیرهای طبقات بالاتر نیز وارد ناحیه پلا ستیک شده و تیر های طبقات پایینی و میانی که قبلا وارد ناحیه پلاستیک شده بود تغییر شکل بیشتری دادند، اولین مفصل پلاستیک در پای ستون کناری در حالی تشکیل شده است که تیر های طبقات فوقانی همچنان در ناحیه الاستیک می باشند.(شکل ۴-۳۲)
شکل ۴-۳۲ ادامه تشکیل مفصل پلاستیک در طبقات بالاتر و پای ستون و میزان کرنش مفاصل تشکیل شده (DBE)
با توجه به نتایج بدست آمده ، قاب ۲۰ طبقه PBPD RC SMF دارای عملکرد LS (ایمنی جانی)می باشد که از لحاظ عملکردی قاب ۲۰ طبقه PBPD RC SMF (DBE) دارای عملکردی برابر با هدف طراحی می باشد که مطلوب است .
منحنی pushover
شکل ۴-۳۳ که منحنی pushover قاب ۲۰طبقه PBPD RC SMF (DBE) را نشان می دهد میتوان مشاهده کرد که مساحت زیر منحنی push قابل توجه می باشدکه این مساحت نشان دهنده نیاز به انرژی زیاد برای هل دادن قاب می باشد همچنین نمودار با شیب کمی کاهش می یابد که در مقایسه با ساختمان های طرح شده به روش های مرسوم دارای مساحت زیر منحنی بیشتری می باشد که نشان دهنده عملکردی مناسب تر است.

شکل ۴-۳۳ منحنی pushover قاب۲۰ طبقه PBPD RC SMF(DBE)
۴-۳-۴-۲ سطح خطر ۲ (MCE)
ابتدا برای این قاب جابجایی هدف را مطابق Fema 356 محاسبه می کنیم. m ∆=۱٫۳۳۵ در این مورد تشکیل مفاصل پلاستیک از تیر های طبقات پایین و میانی شروع شده است.
شکل ۴-۳۴ شروع تشکیل مفصل پلاستیک در قاب و میزان کرنش مفاصل تشکیل شده (MCE)
با ادامه push تا رسیدن به جابجایی هدف تیرهای طبقات بالاتر نیز وارد ناحیه پلا ستیک شده و تیر های طبقات پایینی و میانی که قبلا وارد ناحیه پلاستیک شده بود تغییر شکل بیشتری دادند، مفاصل پلاستیک در پای ستون ها در حالی تشکیل شده است که تیر های طبقات فوقانی همچنان در ناحیه الاستیک می باشند.(شکل ۴-۳۵)
شکل ۴-۳۵ تشکیل مفصل پلاستیک در قاب و میزان کرنش مفاصل تشکیل شده (MCE)
با توجه به نتایج بدست آمده ، قاب ۲۰ طبقه PBPD RC SMF دارای عملکرد CP (آستانه فروریزش) می باشد که از لحاظ عملکردی قاب ۲۰طبقه PBPD RC SMF (MCE) دارای عملکردی برابر با هدف طراحی می باشد .
منحنی pushover
شکل ۴-۳۶منحنی pushover قاب ۲۰ طبقه PBPD RC SMF (MCE) را نشان می دهد.
شکل ۴-۳۶ منحنی pushover قاب ۲۰ طبقه PBPD RC SMF(MCE)
۴-۳-۴-۳ زلزله بهره برداری
برای قاب ۲۰ طبقه تحت زلزله بهره برداری که شتاب مبنای آن ۱/۶ شتاب مبنای زلزله سطح خطر ۱ می باشد سازه دارای جابجایی هدف m ∆=۰٫۱۷۴ می باشد ، که در این مقدار جابجایی سازه عملکرد o (خدمت رسانی بدون وقفه ) را دارد و همانطور که در شکل ۴-۳۷ مشاهده می کنید فقط تیر های طبقات میانی و پایین وارد ناحیه پلاستیک شدند ولی ستون ها حتی در پای سازه مفصل پلاستیک را تشکیل ندادند ، که عملکرد کاملا مناسبی می باشد .
شکل ۴-۳۷ تشکیل مفصل پلاستیک در قاب و میزان کرنش مفاصل تشکیل شده
منحنی pushover
شکل ۴-۳۸ منحنی pushover قاب ۲۰طبقه PBPD RC SMF را نشان می دهد.
شکل ۴-۳۸ منحنی pushover قاب ۲۰طبقه PBPD RC SMF ، بهره برداری
فصل ۵
نتیجه گیری و پیشنهاد
۵-۱- نتیجه گیری
به منظور تعیین سطح عملکرد قاب خمشی بتنی ویژه طرح شده بر اساس عملکرد پلاستیک ، ۴ قاب خمشی بتنی ویژه ۴ ، ۸ ، ۱۲ و ۲۰ طبقه را در نظر گرفته و با انتخاب جابجایی تسلیم و محاسبه پارامتر های طراحی ، نیروی برش پایه طراحی را بدست آورده و با بهره گرفتن از برش پایه طراحی اعضا و مقاطع قاب تعیین می شود و سپس مدل های طراحی شده را تحت بارگذاری جانبی قرار داده تا از تحلیل استاتیکی غیر خطی نمودار پوش و مراحل تشکیل مفاصل پلاستیک در قاب بدست آید.
خلاصه نتایج:

 

    1. زلزله سطح خطر ۱ : هدف طراحی در زلزله سطح خطر ۱ ،عملکرد life safety (ایمنی جانی) می باشد. عملکرد قاب های ۴، ۸ ،۱۲ طبقه برای سطح خطر ۱ عملکرد CP (آستانه فروریزش) می باشد،که از عملکرد طراحی (LS) ضعیف تر است و عملکرد قاب ۲۰ طبقه ،عملکرد LS (امنیت جانی) می باشد پس از نظر بهسازی لرزه ای ، دارای بهسازی مبنا می باشد.

 

  1. .علت عملکرد CP (آستانه فروریزش) در سطح خطر ۱، وجود تیرهای بیش از اندازه ضعیف در مقابل ستون های قوی می باشد . در جابجایی هدف در مفاصل تیرها ،تغییر شکل های بزرگی ایجاد شد در حالی که ستون های طبقات حتی وارد ناحیه پلاستیک نشدند که می توان با پایین آوردن نسبت ستون قوی به تیر ضعیف از مقدار ۱٫۳ به مقدار ۱٫۲ یا ۱٫۱ به پاسخ مناسب تری رسید.
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...