دانلود پایان نامه های آماده – ۲-۴-۵- آزمون یادگیری جفت ارتباط ( PAL) – 1 |
۲-۴-۵- آزمون یادگیری جفت ارتباط ( PAL)
این آزمون به ارزیابی حافظه بینایی و یادگیری جدید می پردازد و به طور اولیه حساس به تغییرات در عملکرد لوب تمپورال مغز است اساس آزمون به این صورت است که: در هر مرحله شش جعبه و در مر حلهی آخر هشت جعبه بر صفحهی نمایشگر نمودار و به طور تصادفی باز و بسته می شود. یک یا چند جعبه حاوی یک الگو میباشد. سپس الگو یک به یک در وسط جعبه نمایش داده میشوند و فرد باید جعبهای را که حاوی آن الگو بوده بر صفحهی نمایشگر لمس نماید. شاخص های مورد نظر در آزمون PAL شامل موارد زیر است:
-
- تعداد خطاها: زمانی اتفاق می افتد که فرد جعبهای را انتخاب می کند که حاوی شکل مورد نظر نیست.
-
- تعداد کل خطا: مجموع تعداد کل خطاهاست. طبیعی است که اگر شرکت کننده ای در هر یک از مراحل متوقف شود تعداد خطای کمتری از فرد خواهد داشت که آزمون را به پایان برده است. به همین دلیل متغیر دیگری تعریف شد به نام تعداد کل خطاهای انطباق یافته.
-
- تعداد کل تلاش های PAL ( انطباق یافته ): این مقیاس بیانگر تعداد کل انتخابهای لازم برای رسیدن به پاسخهای صحیح است.
- مراحل تکمیل شده: این یک شاخص مهم برای موفقیت کلی فرد است که نشانهی تعداد مراحلی است که با موفقیت به پایان رسانده است. تحلیل سایر مقیاسها باید به این مقیاس ارجاع داده شود (تهرانی دوست، خادمی و همکاران، ۱۳۸۶ ).
۲-۵- بررسی تحقیقات انجام شده
-
- پارسونز و همکاران (۱۳۸۲) در پژوهشی با عنوان « تفاوتهای جنسی و شناخت » بیان کردند که یافته ها بیشتر در مورد تفاوتهای جنسیتی در عملکرد شناختی برتری زنان نسبت به هماهنگی دیداری – حرکتی و توانایی زبان و برتری مردان در کارهای مکانیکی را نشان میدهد. به طور کلی، نقاط قوت گروه در سالهای اولیه مدرسه بیشتر در دوران نوجوانی آغاز و از طریق بزرگ سالی پایدار باقی میماند. مطالعات حاضر آزمایش کرد که آیا الگوهای آغاز شده در سال های اولیه در میان سی نفر از افراد بالغ باقی مانده و هم چنین تفاوتهای جنسیتی در آزمونهای شناختی بررسی شده است. نتایج نشان میدهد که اگرچه الگوهای آغازین در سالهای اولیه در طول زمان برای مردان پایدار باقی میماند، الگوهای تعیین شده برای زنان با سن تغییر مییابد. یافته ها در حمایت از یک مزیت مردان در انجام وظایف دیداری – فضایی در میان افراد مسن کامل شده است و در توانایی کلامی در میان افراد سالمند و حافظه ی کلامی زن و مرد تفاوت معناداری مشاهده نشده است.
-
- دادین و همکاران ( ۲۰۰۸) در پژوهشی با عنوان « بررسی رابطه بین چرخهی طبیعی هورمون های جنسی و تفاوتهای جنسی در حافظه » انجام دادند. بدین منظور ۳۹ نفر ( ۲۰ مرد و ۱۹ زن ) مورد آزمون قرار گرفتند. در تحقیقات نشان داده شده است که زنان دارای مزیت در حافظه بینایی، کلامی و مهارت های زبانی و مردان دارای مزیت که در استدلال انتزاعی، حل مسائل ریاضی و هم چنین در مهارت های فضایی هستند. نتایج این پژوهش نشان داد که با افزایش سطوح هورمون توستوسترون عملکرد مردان در مهارت های فضایی افزایش مییابد. هم چنین نتایج نشان داد که با افزایش سطوح هورمون آندروژن عملکرد زنان در حافظه ی بینایی و کلامی افزایش مییابد.
-
- هورگان، ماست و همکاران[۱۵۳] ( ۲۰۰۴) در پژوهشی با عنوان « تفاوتهای جنسیتی در حافظه برای ظاهر دیگران » انجام دادند. بدین منظور در مطالعه اول ۷۷ نفر ( ۴۱ زن و ۳۶ مرد ) و در مطالعه دوم ۱۱۱ نفر ( ۶۵ زن، ۴۶ مرد ) مورد آزمون قرار گرفتند. شرکت کنندگان در هر دو مطالعه میدانستند که حافظه آنها برای اهداف خاصی مورد آزمایش قرار گرفته است. اما شرکتکنندگان در مطالعه اول نمی دانستند که چه اطلاعات خاصی از ظاهر افراد مورد آزمایش قرار یرد. در حالی که شرکت کنندگان در مطالعه دوم این اطلاعات را میدانستند. به طور کلی نتایج به دست آمده بیانگر این بود که تفاوتهای جنسیتی عامل مؤثری جهت تعیین دقت در ظاهر افراد است و زنان اطلاعات مربوط به ظاهر افراد را دقیق تر از مردان به یاد میآورد. بنابرین زنان دارای این مزیت هستند که دقت بیشتری در ظاهر افراد دارند.
-
- ترویان و مک کی[۱۵۴](۲۰۰۹ ) در پژوهشی با عنوان « مطالعه اصطلاح حافظه به عنوان متغیری تأثیر گذار بر درمان اضطراب » نشان دادند که حافظه، یک روند فعال ترمیمی است که در آن افکار، احساسات و رفتار تحت تأثیر آن قرار میگیرد. همچنان نشان می دهند که حافظه بخشی از مکانیسم اصلی در اتیولوژی و نگهداری اطلاعات و یادگیری مبتنی بر مداخلات و ایجاد خاطرات جدید است.
-
- والتونن، می و همکاران[۱۵۵] (۲۰۰۳) در پژوهشی به این نکته دست یافتند که وظیفهی حافظه ایجاد محرک پردازش حسی در قشر شنوایی انسان میباشد، حتی زمانیکه اشیاء جهت تحریف هر محرک شنوایی ساختار مییابند.
-
- رادینگ، گریملی و همکاران[۱۵۶] (۲۰۰۳) در پژوهشی به این نکته دست یافتند که حافظه فعال افراد بر عملکرد آنها در موقعیت حل مسئله تأثیر می گذارد.
-
- در مطالعه مسیو، پاور و همکاران [۱۵۷] (۲۰۰۲) تفاوتهای حافظه آشکار و ضمنی در گروه های افسرده، مضطرب و عادی مورد بررسی قرار گرفت و نتایج نشان داد که افراد افسرده در حافظه آشکار و افراد مضطرب در حافظه ضمنی سوگیری آشکاری دارند. افراد افسرده، اطلاعات منفی را به طور آشکار در حافظه ضبط و بسط می دهند و افراد مضطرب از ضبط آگاهانهی این اطلاعات اجتناب میکنند.
-
- رحمان، باکار و همکاران[۱۵۸] ( ۲۰۱۱) در پژوهشی با عنوان « نبود تفاوتهای جنسیتی در حافظه موقعیت فضایی طرح های انتزاعی » نشان دادند که هیچ تفاوت جنسیتی در آزمون حافظه ی دیداری ( برای یادآوری و بازشناسی ) و حافظه موقعیت ( شیء ) در بین ۳۰ مرد و ۳۰ زن مقایسه شده، وجود ندارد و یافته ها نشان از یک عدم تفاوت جنسیتی در جنبههای صرفاً دیداری و فضایی حافظه موقعیت دارد.
- گاینوتی[۱۵۹] (۲۰۰۶) در پژوهشی با عنوان « بررسی عوامل مؤثر بر اختلالات عملکرد حافظه معنایی» یک نوع وابستگی متفاوت از مکانیزم های درگیر در ساخت و ساز از حافظه معنایی و محتوای بازنمودهای معنایی، بیان کرد. اینگونه بیان کرد که یک تداوم وجود دارد:
-
- مکانیسم دستیابی به حافظه اپیزودیک و معنایی
- بازنمودهای معنایی و حسی و حرکتی فرایندهای مقدماتی به کسب این نمایندگی. این تداوم است که پیامدهای مهمی برای فرمت بازنمودهای معنایی بر ساختار مغز در پی خواهد داشت.
-
- بالدو، دلیس و همکاران[۱۶۰](۲۰۰۲) در پژوهشی با عنوان « بررسی عملکرد حافظه در بیماران مبتلا به ضایعات موضعی فرونتال » نشان دادند که بین افراد دارای بیماری فرونتال و عادی از نظر عملکرد حافظه تفاوت وجود دارد و این بیماران دارای اختلال حافظه بلند مدت هستند.
-
- شالوم و گنل[۱۶۱] (۲۰۱۲ ) در پژوهشی با عنوان « تصاویر شی ء در حافظه ی بینایی: گواهی از خطاهای بینایی » نشان دادند که حافظه کاری بینایی و بینایی دارای تصاویر جداشدنی شکل شیء میباشد و ویژگیهای جهانی صحنهی بینایی قبل از فرایند عناصر محسوس پردازش می شود.
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1401-09-28] [ 04:10:00 ب.ظ ]
|