d: دقت احتمالی مطلوب
t: ضریب اطمینان
s²: پیش برآورد واریانس
و با در نظر گرفتن احتمال ارجاع بعضی پرسشنامه ها، تعداد ۳۰۰ پرسشنامه در میان ساکنین محله برزه دماغ توزیع و پس از تکمیل آن جمع آوری گردید و تحت بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
۳-۷ ابزار جمع آوری داده ها
هر پدیده‌ای از نظر کمی و کیفی ویژگیهایی دارد که آگاهی در مورد این ویژگیها ، به ماهیت و نحوه ی دستیابی به آنها وابسته است. این پدیده‌ها، به عنوان متغیر در طول زمان دچار دگرگونی و تحول می گردند. هدف هر تحقیق اعم از توصیفی یا تبیین ، دستیابی به اطلاعات در مورد این تغییرات است. یافتن پاسخ و راه حل برای مسأله ی انتخاب شده در هر تحقیق مستلزم دست یافتن به داده‌هایی است که از طریق آنها بتوان فرضیه‌هایی که به عنوان پاسخ‌های احتمالی و موقتی برای مسأله ی تحقیق مطرح شده‌اند آزمون کرد(خاکی، ۱۳۷۸: ۱۵۹).
مقاله - پروژه
ابزارهای متنوعی برای گردآوری داده‌ها وجود دارند که بوسیله ی آنها می‌توان داده‌های مورد نیاز را جمعآوری و ثبت نمود، در این بین می‌توان به مواردی نظیر پرسشنامه، مصاحبه، مشاهده و بررسی اسناد و مدارک(مطالعه ی کتابخانه ای) اشاره کرد. محقق برای بدست آوردن داده‌های مورد نیاز در پژوهش، باید از ابزار متناسب با آن استفاده کند و پس از آن با تحلیل ، پردازش و تبدیل آنها به اطلاعات به آزمون فرضیه‌ها بپردازد.
هر کدام از ابزارهای جمع‌ آوری اطلاعات، دارای معایت و مزایایی هستند که هنگام استفاه از آنها باید مورد توجه قرار گیرند تا اعتبار پژوهش دچار خدشه نشود و از طرفی ، نقاط قوت ابزار تقویت گردد (خاکی، ۱۳۷۸: ۱۵۹).
روش­های عمده در پژوهش حاضر برای جمع‌ آوری داده‌ها مطالعات کتابخانه‌ای، مصاحبه و پرسشنامه می­باشد.
۳-۷-۱ مطالعات کتابخانه‌ای
بررسی‌های کتابخانه‌ای، به منظور جمع‌ آوری جامع اسناد علمی و تحقیقی، کتبی یا غیر کتبی که محقق در رابطه با مسأله ی خاصی باید از آنها الهام گیرد، انجام می‌شود. دلیل انجام بررسی‌های کتابخانه‌ای این است که محقق اطمینان یابد هیچ یک از متغییر هایی که بنحوی در مساله یا سؤال تحقیق تأثیرداشته‌اند، ناشناخته نمانده‌اند. بررسی‌های کتابخانه‌ای، در تنظیم ادبیات تحقیق، بسیار ضروری است که این خود می تواند جامعیتی را درداده های حاصل از مصاحبه و پرسشنامه ایجاد نماید، به عبارت دیگر، امکان ایجاد چار چوب مشخصی را برای مطالعات بعدی فراهم می نماید(ظهوری، ۱۳۷۸:۱۶۹).
یکی از مهمترین مراحل جمع آوری اطلاعات استفاده از کتابخانه است. فوائد عمده ی استفاده از کتابخانه چنین است:
۱-کسب اطلاعات اولیه راجع به موضوع مورد تحقیق
۲-اخذ تصمیم در این مورد که چه محلی و چه اشخاصی و چه کتبی باید مورد مطالعه قرار گیرند.
۳-اطلاع یافتن از سوابق موضوع مورد تحقیق.
۴-گرفتن تجربه از آن چه تا به حال انجام شده.
۵-استفاده از آمارها، کتابها، مآخذ و اسناد موجود(دانشوری، ۱۳۷۸:۱۱۰).
در این تحقیق برای گردآوری و تدوین ادبیات مربوط به موضوع تحقیق و بررسی سوابق تحقیق، از روش کتابخانه‌ای استفاده شده است بدین منظور از کتب و مقالات موجود در کتابخانه ها و مقالات موجود در اینترنت و همچنین پایان نامه های فارسی انجام شده درزمینه ی موضوع تحقیق، استفاده شده است.
۳-۷-۲ پرسشنامه
پرسشنامه مجموعه‌ای است از سؤالات کتبی و غالباً مبتنی بر گزینه‌های مشخص که پاسخ دهنده جوابهای خود را بر آن درج می‌کند. به هنگامی که پژوهشگر دقیقاً می‌داند که در پی چیست و چگونه باید متغیرهای خود را اندازه‌گیری کند پرسشنامه ابزاری کارآمد برای گردآوری اطلاعات به شمار می‌رود. پرسشنامه را می‌توان به طور حضوری یا از طریق پست میان پاسخ دهندگان توزیع کرد .همچنین می‌توان با اجرای آن به طور الکترونیکی داده‌های لازم را گردآوری کرد(اوماسکاران ، ۱۳۸۱: ۲۰۶).
پرسشنامه، یکی از ابزارهای رایج تحقیقات و روشی مستقیم برای کسب داده های تحقیق است. پرسشنامه، مجموعه‌ای از سؤالات، عبارات و گویه‌ها می‌باشد که پاسخ دهنده با ملاحظه ی آنها، پاسخ لازم را ارائه می‌کند. این پاسخ ، داده ی مورد نیاز پژوهشگر را تشکیل می‌دهد.
در تحقیق حاضر ، بخش عمده‌ای از داده‌ها از طریق پرسشنامه بدست آمده است. این پرسشنامه از ۲۸سؤال با توجه به مقیاس ۵ گزینه‌ای لیکرت (شامل گزینه‌های کاملاً موافقم ، موافقم ، متوسط ، مخالفم و کاملاً مخالفم) یا ( بسیار زیاد، زیاد، تا حدودی، کم، بسیار کم ) تشکیل شده است که سؤالات ۱ تا ۱۰ برای سنجش متغیر وابسته طراحی شده اند. متغیرهای مستقل هم با ۱۹ سؤال سنجیده شده اند.
در پایان پرسشنامه سوالات مربوط به متغیرهای زمینه ای که شامل سطح تحصیلات، شغل، جنس و سن می باشند ارائه شده است.
۳-۷ متغیرهای پژوهش
متغیر شامل هرچیزی است که بتواند ارزشهای گوناگون و متفاوت بپذیرد. این ارزشها می‌تواند در زمان های مختلف برای یک شخص یا یک چیز متفاوت باشد یا اینکه در یک زمان برای اشخاص یا چیزهای مختلف رویکرد متفاوت داشته باشد. امتیازهای آزمون درسی، غیبت و انگیزش نمونه‌هایی از متغیرهاهستند(اوماسکاران، ۱۳۸۱، ۸۲۹).
کرلینجر بیان می‌دارد که متغیر، کمیتی است که در دامنه‌ای معین می‌تواند از یک فرد به فرد دیگر یا از یک مشاهده به مشاهده ی دیگر مقادیر مختلفی را اختیار کند، بنابراین چیزی است که تغییر می‌پذیرد(خاکی، ۱۳۷۸: ۷۴).
در تحقیق حاضر، متغیرها به دو دسته تقسیم می‌شوند: متغیر مستقل و متغیر وابسته.
۳-۷-۱ متغیرمستقل
متغیر مستقل یک ویژگی از محیط فیزیکی یا اجتماعی است که بعد از انتخاب، دخالت یا دستکاری شدن توسط محقق مقادیری را می‌پذیرد تا تأثیرش بر روی متغیر دیگر (متغیر وابسته) مشاهده شود(بازرگان، ۱۳۸۳: ۴۳).
متغیر مستقل، علت احتمالی یا فرضی، شرط مقدم یا پیشین یا شرط لازم قبل از وقوع یک پیامد می‌باشد
(خاکی، ۱۳۷۸: ۷۶).
متغییرهای مستقل در این پژوهش شامل نقش مردم و اجتماع، عدم اطلاع از شیوه های مشارکت مردم توسط مسئولین و نادیده گرفتن اولویت ها و نیازهای مردم می باشد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...