بنابراین بایستی در انتخاب و گزینش محتوای مناسب و تناسب و هماهنگی آن با اهداف مورد نظر، حداکثر دقت به عمل آید. با توجه به آن که یکی از اهداف برنامه درسی، کسب دانش و معلومات است، بنابراین بایستی محتوا، در جهت تحقق این هدف قرار گیرد. علاوه بر این بایستی محتوا، برنامه درسی را در رسیدن به اهداف کامل شناختی و همچنین کسب ارزش ها، مهارت ها، نگرش ها و گرایش های مطلوب هر جامعه، کمک نماید. محتوا، همچنین باید علاوه بر توجه به مجموعه ای از دانش، اطلاعات و مفاهیم، امکان فعالیت های مختلف یادگیری را فراهم سازد. برنامه ریزان درسی که محتوای برنامه درسی، کتب و فعالیت های آموزشی را انتخاب می کنند، به دلیل فاصله سنی و فکری شان با دانش آموزان، اغلب در تهیه و انتخاب محتوای مطلوب و متناسب ناموفق اند. دیویی[۴۸]، خاطر نشان می سازد که تجربه نابالغ یادگیرنده با بزرگسالان تفاوت زیادی دارد؛ به گونه ای که محتوای یکسان را به دو شیوه ی کاملا متفاوت می بینند ( ملکی، ۱۳۸۴ ).

بنابراین محتوایی که صرفا بر اساس نیات و تفکرات برنامه ریزان و مولفان نوشته می شود، منجر به ایجاد یادگیری سطحی و طوطی وار خواهد شد. همچنین انتخاب محتوا بر اساس برداشت برنامه ریزان و تولید کنندگان مواد آموزشی و بدون توجه به تجارب یادگیرندگان باعث می شود که به عنوان مثال دانش آموزان در محیط مدرسه مدت های طولانی، زبان انگلیسی بخوانند ولی بدون یادگیری مکالمه و دستور زبان آن از مدرسه فارغ التحصیل شود ( همان منبع ).
در مورد فرایند تدوین محتوای مناسب، همچنین باید افزود که محتوایی مفید است که باعث فعال ساختن دانش آموز گردد. کانت[۴۹] هم در این باره می گوید: بهترین راه فهمیدن، انجام دادن است. ما چیزی را بهتر می فهمیم و بهتر به یاد می آوریم که به شیوه ای آن را آموخته باشیم ( نقیب زاده، ۱۳۹۰ ).
به بیانی دیگر محتوا باید طوری باشد که یادگیرنده را به عمل و فعالیت تشویق کند. بر این اساس مطالب درسی باید برای دانش آموزان، به شیوه ای معمایی باشند به طوری که یادگیرندگان بتوانند برای حل آن مسئله به جمع آوری منابع، سازمان دادن، مقایسه کردن، ترجمه کردن، تفسیر کردن روی آورند ( شریعتمداری، ۱۳۸۶ ).
۲-۲-۵-۴- معیارهای انتخاب محتوا
محتوای مفید و اثر بخش و مندرج در کتاب های درسی و به طور کلی در دوره های آموزشی محتوایی است که بر مبنای معیارهای مناسب انتخاب شود. صاحب نظران، مولفان و برنامه ریزان درسی، معیارهای گوناگونی را برای انتخاب محتوا در نظر گرفته اند که به بعضی از آن ها اشاره می شود:
شواب[۵۰] برای توصیف ساختار رشته ی درسی سه مفهوم را توضیح می دهد:

 

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...