طراحان پایدار باید به فرهنگ و دین و نژاد مردمی که قرار است برای آنها طراحی کنند، توجه کنند.
دانلود پایان نامه
بنابراین معماری پایدار ترکیبی چند ارزشی در بر دارد:
زیبایی شناسی، محیط، اجتماع، سیاست و به عبارتی طراحی و ساختمان سازی هماهنگ با محیط. یک معمار باید زیرکانه چند فاکتور را در نظر بگیرد: مقاومت و پایداری و طول عمر بنا، مصالح مناسب، و مفهوم و کانسپت. تمام اصول معماری پایدار باید در یک پروسه کامل – که منجر به ساخته شدن محیط زیست سالم می شود- تجسم یابد.
۱-۳-۱۱ ساختمان پایدار
ساختمانپایداراینگونهتعریفمیشود: ” خلقومدیریتمدبرانهیکمحیطساختمانیسالمبرپایهبهرهوریصحیحازمنابعواصولزیستمحیطی.” هدفیکساختمانپایدارایناستکهبواسطهبهرهوریصحیحازانرژیومنابعطبیعیتأثیرسوءخودرابرمحیطزیستکاهشدهد.
یکی از اساسی ترین اصولطرحپایدارعبارتنداز:
استفادهخردمندانهاززمین،بهحداقلرساندنبهرهبرداریازمنابعتجدیدناشدنی،ارتقاءکیفیتمحیطزیستطبیعی،ازبینبردنیابهحداقلرساندنمصرفموادسمی،ترویجزندگیسالم،اقتصادیبودنساختوسازویاراهاندازیمجددیکساختمان،بکارگیریانرژیهایطبیعیودارایچرخهزیستی،جلوگیریازآلودگیصوتی،هماهنگسازیساختمانبامحیطوتاحدامکاناستفادهازتکنیکهایساختومصالحبومی.
اهدف کلی ساختمان‌های پایدار

 

    • بهره‌برداری مناسب از منابع و انرژی

 

    • جلوگیری از آلودگی هوا

 

    • مطابقت با محیط

 

۱-۴ درآمدی بر شناخت پارک
پارک
تعریف لغوی پارک
واژه پارک لغتی است انگلیسی (park) که در فارسی به باغ وسیع و پر درخت برای گردش و شکار، گردشگاه و محل شکار محصور ترجمه می شود. درکشور ما این لغت با تلفظ انگلیسی خود(پارک) رایج است.
تعریف اصطلاحی پارک
پارک (یا بوستان) به مکانی محفوظ می‌گویند که به صورت طبیعی یا نیمه طبیعی توسط دولت به وجود آمده‌است، و در کنار آن برای تفریح و لذت بردن انسانیا برای حفاظت از حیات وحش یا زیستگاه طبیعی برنامه های مد نظر باشد. پارک ها ممکن است شامل سنگ، فواره، خاک، آبوفضا های سبز و … باشد. بسیاری از پارک‌ها(پارک های طبیعی) قانونا حفاظت شده و محفوظ اند.
امروزه بعد از پارک های طبیعی، پارک های مصنوعی (پارک های شهری) در شهر ها برای تفریح و گذران اوغات فراغت ایجاد شده اند. در دوران شهرنشینی پارک ها به عنوان عنصری رابط بین انسان شهرنشین و طبیعت و محلی برای انجام فعالیت های گوناگونی شده اند. در دنیای معاصرپارک ها داری طبقه بندی های گوناگونی هستند و هر کدام دارای ویژگی های منحصر به فردی هستند.
تاریخچه پیدایش پارک
اولین پارک‌ها، پارک‌های گوزن بودند، که زمین آن‌ ها در کنار مکان‌های شکار بود و توسط اشراف در زمان قرون وسطی ایجاد شده بود. آن‌ ها دیوار بلند داشتند و هم چنین حصار در اطراف آن بود تا بتوانند در داخل آن تفریح کنند و مردم بیرون پارک باشند،پس از آن پادشاهان واشراف در اطراف قصرها پارک‌های بزرگی ساختند.
پارک‌ها ممکن بود برای شکار ساخته شوند ولی هم چنین پارک نشان دهنده ثروت و وضعیت مالک آن را هم نشان می‌دادند. پس از آن خانه‌های اطراف شهر از قرن شانزدهمدارای پارک شد.زیبایی پارک‌ها و چشم انداز آن‌ ها در آغاز فقط برای خانه‌های با شکوه بود ولی چشم انداز پارک‌ها نشان گر هنر معماران نیز بود.هنگامی که استقبال از پارک‌ها زیاد شد و مکان‌های شکار خصوصی شلوغ شد، زمینه ایجاد پارک‌ها برای عموم به ارمغان آمد.
با انقلاب صنعتیپارک‌ها معنی جدیدی پیدا کردند و انگیزه حفظ طبیعت در شهرها عامل توجه بیشتر به احداث پارکبود. لوازم فعالیت‌های ورزشی به طور عمده در پارک‌های سطح شهرفراگیر شد. پارک ها در شهرها مناطق زیبایی برجسته طبیعی بودند که به نجات بشر صنعتی شده آمده بودند، هم چنین پارک های شهری در کنار مجموعه پارک‌های ملی، از آلودگی هوای شهر نیز جلوگیری می‌کرد.
مفهوم پارک های معاصر
در دوره مدرن رشد سریع صنعتی شدن شهرها از یک طرف و افزایش اوقات فراغت و چگونگی گذران آن و اصولا اعتقاد بر این مطلب که وقت آزاد صرفا خاص طبقه بروژا نمی باشد بلکه عموم مردم نیز می توانند از آن بهره مند و از طرف دیگر افزایش نیازهای اجتماعی منجر به ارائه تعریف نوینی از پارک در شهرها گردید».(ملکی شبیلو رعنا، ۱۳۸۳)
امروزه پارک هایی را مشاهده می کنیم که از بین فضاهای صدرصد تفریحی به فضاهای آموزشی-فرهنگی تبدیل و یا از جنبه عمومی به جنبه نیمه خصوصی برای قشر خاصی از مردم تغییر پیدا کرده است. در طول گذر از قرن نوزدهم به قرن بیستم رابطه طبیعت و شهر بعنوان پارک، تبدیل به تم جدید رابطه فرهنگ، طبیعت شهر شده است.(همان)
در زمان حال پارک هادر سراسر دنیا با اهداف از پیش تعین شده در خدمت جامعه هستند و پاسخگوی نیاز های جامعه شهر نشین هستند. امروزه یکی از پارک های که تعریف و فصل جدیدی از پارک را ارائه می دهند پارک های موضوعی هستند.
پارک موضوعی
با وجودی که تعریف مشخص و خاص برای پارک های موضوعی وجود ندارد، بطور کلی به تفریح و فراغت کامل همراه با موضوع و پیام خاص و مشخص که تمام شرایط از قبیل: جو محیط، امکانات، اتفاقات، عناصر و جذابیتهایی سرگرم کننده در کنار هم به صورت مصنوعی ترکیب و خلق می شوند اطلاق می شوند.(همان)
پارک موضوعی نوعی از پارکهای تفریحی است که حول محور یک یا چند موضوعساخته می شوند. گاهی یک پارک موضوعی شامل بخشهای متفاوتی است که هر یک بازگو کننده یک داستان ویژه اند.
ویژگی های پارک موضوعی
پارک های موضوعی دارای ویژگی های منحصر بفردی هستند که آنها را کاملا متمایز از دیگر پارک ها همانند پارک های عمومی(public park) و یا پارک های سرگرم کننده (amuoment park) می کند، سایت و محوطه این پارک ها کاملا طراحی شده اند و همانند پارک های عمومی تنها بوسیله طبیعت و عناصر طبیعی احاطه نشده اند. همچنین علاوه بر اینکه بسیار سرگرم کننده و پر خاطره هستند دارای بعد آموزشی نیز می باشند و معنی و مفهوم خاصی را دنبال می کند بطوریکه بعد آموزشی و پیام از فاکتورهای بسیار مهم و غیر قابل اجتناب در پارک های موضوعی بشمار می روند.(همان)
اصول مقدماتی طراحی پارک های شهری
اصولاً پارکها مجموعه ای از فضاهای سخت و فضاهای سبز می باشند که هر یک بعنوان مکمل دیگری عمل می کند. بطورکلی فضاهای سخت شامل مبلمان ، عناصر معماری، کف سازیها و غیره بوده و تابعی از ویژگیهای و اصول معماری پارک می باشد که بایستی دقیقاً در مراحل طراحی پارک به آنها توجه شده و براساس نوع عملکرد آنها مقادیر مناسب آن برآورد گردد.
۱- فضاهای سبز فعال
اصولاً طبیعت پارکهای عمومی بگونه ایست که تمام طبقات مردم می توانند از آن استفاده کنند، بعبارت دیگر این پارکها به منظور گردشگاه و محل استراحت عموم می باشد، علاوه بر نکات فوق یکی از خصوصیات مهم و معینه پارکهای عمومی تاثیری است که در آب و هوای شهرها می گذارد و خود کمک زیادی به حفظ بهداشت محیط و سلامتی افراد می نماید. در پارکهای عمومی سعی بر آن است که تمام وسائل سرگرمی و رفاهی تقریباً برای همه گونه سلیقه ها وجود داشته باشد.
تاسیسات رفاهی، تجهیزات خدماتی و اداری، وسایل بازی، زمینهای بازی و سایر امکانات مورد نیاز در احداث پارکها :
بطور کلی انواع تاسیسات رفاهی ، تجهیزات خدماتی ، وسایل بازی ، زمینهای بازی و سایر امکاناتی که بنحوی موجب کیفی استفاده ازپارکهای شهری را فراهم می آورند می توان بشرح زیر طبقه بندی نمود:
مبلمان شامل :
- نیمکت : کاربرد نیمکت ها عموما برای استراحت و مشاهده مناظر پارک است که بهتر است به حالت تکی یا میزگرد مانند تعبیه شوند که بهترین مکان پیشنهادی برای استقرار نیمکت ها استقرار در کنار آب نماها و حواشی فضای سبز و قرار گیری در محل های دنج در زیر سایه درختان است.
- زباله دان : زباله دان ها باید در نقاط مختلف پارک به ویژه جنب بوفه و سرویس ها و نزدیک آلاچیق ها و زمین بازی کودکان به صورتی تعبیه شوند که دید محیط را برهم نزنند.
- تابلوهای راهنما، اطلاعات : باید از ورودیهای پارک اطلاعات لازم را برای استفاده کنندگان فراهم کنند و راهنمای آنان باشند.
- ثبت تقویم و تاریخ، ساعت ، تابلوی تبلیغات، تابلوهای توقف و غیره
- پایه های مخصوص روشنایی: که از دو نوع فلوسنت و التهابی با توجه به محل و کاربرد محل استفاده می شود.
- دروازه های ورودی و خروجی
- حصار : که می تواند به صورت دیوار یا نرده یا استفاده از گیاهانی همچون شمشاد استفاده شود.
- فضاهای خصوصی و خلوت - سایبان - گلدان و گلجای - صندوق پست
- ابنیه شامل
- آبنما
- شبکه حصار و موانع

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...